zaterdag 25 augustus 2018

Formula 1 2018 Johnnie Walker Belgian Grand Prix @ Spa-Francorchamps (met Mike, Emiel, Bar, Piet en Peter, 25 + 26 augustus 2018)

Zaterdag 25 augustus 2018:
Mike komt me rond 8:50 ophalen, want we gaan dit weekend naar de Ardennen om de Grand Prix van België in Spa-Francorchamps live mee te maken!!!
Dit circuit is volgens veel coureurs één van de mooiste ter wereld, met natuurlijk de bekendste bocht van de F1, Eau Rouge.
Van tevoren heb ik aardig wat drinken (2-pack Red Bull, Monster ENERGY, literfles Coca-Cola, Capri-Sun Orange en Lipton Green Ice Tea) en eten (diverse koeken van Appie en M&M's) gehaald.
De vers uitgekomen Heineken Coolbox komt goed uit, dus die nemen we gekoeld en gevuld mee voor on the road.
Koelbox bleek erg handig dit weekendje...

We rijden rustig aan richting Mike zijn ouders, om zijn pa, Emiel op te halen.
Hij weet nog helemaal van niks, want de Formule 1-race is een verjaardagskadootje van Mike voor deze grote Formule 1-fan, nice!
Mike zijn zus, Angela, belt om te melden dat Emiel de hond nog aan het uitlaten is, dus maken we even een tussenstopje.
Ook Zino en Mike zijn nichtje, Liv, zijn er al om de reactie van Emiel te zien.
Rond 9:00 zijn we in Waterland en Mike zijn pa is erg verrast door dit toffe kado.
We doen nog een bakkie en krijgen kilo's aan M&M's mee voor het weekend, dus verhongeren zullen we zeker niet.
Om 10:40 rijden we richting Barry, die Piet (Bar zijn schoonpa) en Peter (vriend van Piet) al heeft opgehaald in Vlaardingen.
We zeggen hoi en doei tegen Pris en 11:00 rijden we richting België.
Iedereen heeft er zin in en de navigatie geeft 3+ uur aan, dus we hebben een aardige rit voor de boeg.
Ter hoogte van Antwerpen komen we, vanuit het niets, in een dikke file van bijna een uur te staan.
Gelukkig letten we goed op, want een zwabberende auto met aanhangwagen staat ineens stil voor ons.
Er is een flinke klapper geweest waarbij 4 auto's zijn betrokken, met allemaal dikke schade.
Na contact met Barry doen we bij tankstation Total bij Rumst aan de E19 een stopje om een broodje te eten, te toiletteren en de beentjes te strekken.
Rond 2-en rijden we langs het bord "Welkom in Wallonië" en bevinden we ons dus in het Waalse.
Vlakbij Namen bij de A4 hebben we weer een kleine 20 minuten durende opstopping vanwege wegwerkzaamheden.
Niet veel later rijden we de Ardennen binnen en is het een prachtig ritje door de heuvels, met mooie natuur, dorpjes en slingerende weggetjes.
We zitten wel achter een slome duikelaar die voor elk takje op de weg remt, maar ach, we hebben geen haast.
Op mijn telefoon volg ik via de Formula 1-app de kwalificatie en lees ik dat Pierre Gasly net Q3 niet haalt en dus als 11e start morgen.
De nieuwe teamgenoot van Max vervangt volgend seizoen uiteraard de naar Renault vertrekkende Daniel Ricciardo.
In de summer break, ook bekend als silly season, is verder bekend geworden dat Carlos Sainz naar McLaren verkast en daar 2-voudig wereldkampioen en mede-Spanjaard Fernando Alonso gaat vervangen, hij stopt met Formule 1.
De Glamping is best lastig te vinden, want we zien geen bordjes die ons erheen zouden moeten leiden.
Na een te lang durende rit komen we half 4 bij Glamping - Adventure Valley Durbuy aan en melden we ons direct bij de receptie.
Gelukkig is dit snel gebeurd en kunnen Emiel, Mike en ik de tent met letter G openen.
De Shaka: GLAMPING DE LUXE (met privé sanitair, inclusief bedlinnen en hotelservice) ziet er erg luxe uit, maar daar hebben we (nog) niet veel oog voor.
Emiel verbindt de meegebrachte tablet direct met Wi-Fi, zodat we nog net het laatste deel van de kwalificatie kunnen meepakken.
Q3 van de kwalificatie kijken op de tablet in tent G...

Ook Bar pakt het laatste deel van de kwali nog even mee......
Met nog 5 minuten te gaan in Q3, zien we dat Max Verstappen op dat moment op plek 1 staat met regen op de baan.
Helaas wordt de baan steeds beter (droger) en met minder dan 2 minuten te gaan (de rondetijd ongeveer met regen) horen we dat Max Verstappen en Daniel Ricciardo in de pits staan.
Uiteindelijk vallen de Red Bull RB14's ver terug tot startrij 4, met Max voor Dani Ric op plek 7, erg jammer.
We snappen niet waarom ze niet een ronde langer doorrijden, maar we lezen later dat er geen benzine meer in de auto zat.
Lewis Hamilton pakt poleposition en is met deze 5e poleposition op Spa nu alleen recordhouder, hij gaat F1-legendes Juan Manuel Fangio en Ayrton Senna voorbij.
Het is ook nog eens de 6e pole op rij voor Mercedes op Spa en dat terwijl ze in de vrije trainingen en Q1 en Q2 geen enkele keer de snelste tijd hebben gereden.
Sebastian Vettel komt 0,726 seconde tekort voor pole en de verrassend sterke roze rakkers van Racing Point Force India starten vanaf rij 2.
Esteban Ocon start op de 3e plek, zijn beste kwalificatie ooit in de Formule 1, en nog vóór teamgenoot Sergio Pérez.
Ook daarachter een verrassing, want Romain Grosjean zet de 5e tijd neer in de Haas, impressive!

Uitslag kwalificatie...

Na de kwalificatie vullen we het koelkastje (ideaal!) met onze spullen en zien we dat er ook, koekjes, 2 flesjes water en een fles (i heart) Cava voor ons klaarstaan, good busy!
De tent tegenover ons, L, is dit weekend van de andere mannen en het uitzicht op de vallei, recht voor hun tent, is echt fenomenaal.
Uitzicht op tent L vanaf onze tent (G)...

Barremans voor onze tent en Emiel in de tent...
Uitzicht bij tent L...
Bar is er ondersteboven van...

Je kunt honderden meters de vallei inkijken, dus daar worden de nodige fotootjes geschoten.
Als iedereen opgefrist is, gaan we rond half 5 op pad naar Durbuy, want daar hebben we mooie dingen over gelezen.
Het is ongeveer een kwartiertje rijden en we gooien €5,- in de parkeerautomaat, zodat we een paar uurtjes kunnen vertoeven in dit pittoreske stadje.
De parkeerplaats staat vol met mooie auto's en je kijkt op een rotswand tegen het stadje aan, erg mooi!
Uitzicht op rotswand vanaf de parkeerplaats in Durbuy...

We lopen een rondje door Durbuy en schieten de ene na de andere foto van dit prachtige stadje en omgeving.
Ook de Ourthe of L'Ourthe, de rivier die door Durbuy heenloopt is het aanzien waard.
Steegje in Durbuy...
Bloemen om lantaarnpaal in Durbuy....
De mannen in het prachtige Durbuy.....
L'Ourthe loopt door Durbuy heen...

Omdat we best honger hebben gekregen en het overal wel gezellig lijkt is de keuze niet heel moeilijk om ergens te gaan eten.
Het wordt Volcano, waar de Durboyse Blond, het lokale biertje, door ons wel geprobeerd moet worden.
Durboyse Blonde bij Volcano...

Goede keuze blijkt, want deze smaakt erg goed zo hier op het terras in de zon!
Ook de steaks vinden gretig aftrek en met pepersaus en patat erbij is het genieten geblazen voor de mannen.
Heerlijk steakie in Durbuy!

Mike zat te azen op een wafel van de waffelshop recht tegenover hem, maar helaas gaat deze net dicht als we uitgegeten zijn.
Bij La Gourmandine (de hebberige) hebben ze nog wel wafels (met Nutella!) en sorbets, dus daar komt het dessert vandaan.
Iets verderop, bij La Vieille Demeure (het oude huis), zijn we nog wat gaan drinken op het terras.
Een cappuccino na een goed maaltje smaakt altijd opperbest.
Rond half 9 gaan we richting glamping en daar relaxen we wat.
Met Mike, Emile en Bar nog een rondje over de glamping gelopen en kwart voor 10 zijn we weer terug in de tent.
Op de tablet nog een stukje van de topfilm Gladiator gekeken en erna de samenvatting van Ajax - Emmen (5-0).
Daarna Real Valladolid - FC Barcelona (0-1) gekeken, wat nog erg spannend werd in de blessuretijd, aangezien er een doelpunt van Valladolid werd afgekeurd door de VAR vanwege buitenspel.
Rond middernacht is het wel tijd om te gaan slapen, want morgen gaan we vroeg naar het circuit.
Helaas is het stervenskoud en zijn er een paar randdebielen die midden in de nacht keihard hardcore aan het draaien zijn en aan het schreeuwen zijn.

Raceday (zondag 26 augustus 2018):
Half 7 wakker en ik zie dat Emiel ook al wakker is.
Hij gaat even een rondje lopen en kijken of er wat croissantjes te scoren zijn, dus ik ga vast douchen.
Daarna snel spullen pakken en we zien dat tent L ook al "up and running" is.
Even wachten dus tot Mike klaar is en we zien nog wat luchtballonnen in de vallei opstijgen.
Stipt half 8 staan we bij de auto en Peter brengt gelijk onze sleutel terug naar de receptie, lekker bezig!
Een paar minuten later zitten we al in de auto richting Spa-Francorchamps.
Het circuit ligt op ongeveer een uurtje rijden, maar de horrorverhalen over de bereikbaarheid van het circuit heeft ons doen besluiten ruim op tijd te vertrekken.
De race is pas vanmiddag om 10 over 3, maar we willen een goed plekje veroveren.
Ook zijn er de hele dag races te zien, dus we hoeven ons niet te vervelen als we vroeg aankomen.
We stellen Route de Circuit 55 te Stavelot in op de navigatie en vangen de rit aan.
De route erheen is schitterend met heuvel na heuvel, weilanden met koeien en paarden, prachtige huizen/villa's, beekjes en vele bomen.
Mike zijn navigatie doet nogal vaag en we rijden regelmatig door een dorpje of over een weggetje met kiezelstenen of wegen met flinke gaten in de weg, maar we komen steeds dichterbij.
Vlakbij Spa gaan wij bij een rotonde rechtdoor en slaan Barry & co linksaf.
Voor ons zien we een pick-up rijden, waarvan ineens zijn linkervoorband van de auto afschiet en de voorkant van de auto over de weg schuurt, met flinke rookwolken tot gevolg.
De band rolt zo tientallen meters over de weg heen en komt op de andere weghelft terecht.
Als we Spa binnenrijden, worden we voor de zoveelste keer omgeleid met een bordje déviation, maar dit keer door een politiebusje die midden op de weg stil staat.
Dit vonden we best raar en later horen we van Barry dat er vannacht een politieagent is doodgeschoten door een Nederlander.
Omstreeks 8:30 rijden we de drukte in vlakbij het circuit, terwijl we geen enkel bord van het circuit hebben gezien, slecht geregeld!
Het bizarre is dat we ondanks verschillende routes in de navigatiesystemen toch ongeveer gelijktijdig aankomen met beide auto's in de Yellow Area.
We rijden helemaal tot de 1e parking, maar daar kunnen we niet verder richting Green Area.
Bar vraagt bij een verkeersbegeleider waar we dan heen moeten, maar die geeft aan dat we de auto moeten keren en helemaal terug richting snelweg moeten, DAFUQ!
Na een lange eenbaansweg stapvoets door het bos gevolgd te hebben, zien we bij een afzetting agenten staan.
Peter spreekt gelukkig een aardig woordje Frans en regelt dat we bij de volgende passage de weg mogen vervolgen, waarbij we zelfs een escorte krijgen van de agent.
Ook daar is het een regelrechte ramp, omdat er nergens bordjes staan richting Green Area, maar wel overal wegafzettingen.
Na veel vragen bij stewards/agenten raken we elkaar uiteraard weer kwijt en rijden we solo-style via de E42 zo naar de borden van Green Parking.
Als we even bellen met Barry om te vragen waar zij uithangen, horen we dat ze een VIP-route mochten nemen naar de Green Area én ze kwamen daar Kimi Räikkönen nog tegen ook, nice.
Rond 9:45 zijn we bij Green Parking 130, wat gewoon een grasveldje is van boeren die daar wonen en hun veldjes gebruiken voor extra inkomsten, slim!
We horen dan aan de telefoon dat Bar & co al op het circuit zijn, terwijl wij nog 20 minuten moeten lopen naar het circuit, #hoedan?
Er is al een gigantische stroom met mensen richting circuit en overal om ons heen staan auto's en bussen geparkeerd.
Vlakbij het circuit komen we langs campings waar keiharde muziek wordt gedraaid, gasten op bankjes zitten op een ophoging en overal standjes met F1-merchandise te zien zijn, evenals eetkraampjes.
Het sfeertje zit er dus al goed in en nadat we ons ticket laten scannen, en door de toegangspoortjes mogen lopen, staan we op het circuit Spa-Francorchamps.
Ook krijgen we gelijk het officiële boekje van Spa met circuitinfo en jawel, alvast de prijzen voor volgend jaar.
Hieronder de officiële "voorstelling" van het circuit:

"Het Circuit van Spa-Francorchamps, dat regelmatig als favoriet wordt aangeduid door racepiloten uit de hele wereld, maakt deel uit van de legendarische tracés uit de autosport, net zoals dat van Le Mans, Indianapolis en Monaco.

Het Circuit is sinds 1985 regelmatig het theater van de Grote Prijs van België Formule 1. De officieuze titel van ‘mooiste circuit ter wereld’ is meer dan verdiend voor het legendarische tracé van iets meer dan 7 km, het langste op de F1-kalender. Een mondiaal label dat zelden wordt betwist dankzij het landschap met valleien, de snelle bochten, de beroemde en unieke Raidillon, maar ook dankzij het indrukwekkende natuurlijke kader, te midden van sparrenbossen, waar je het geluid van de motoren hoort weerklinken. Een echt pareltje dat voortdurend wordt aangepast aan de laatste FIA-veiligheidsnormen, met infrastructuren die even goed worden onderhouden als de mythe in stand wordt gehouden. Een Belgisch historisch monument dat wereldwijd even bekend is als het Atomium of de Grote Markt in Brussel.


Van Juan-Manuel Fangio tot Alberto Ascari over Jack Brabham, Bruce McLaren, Jim Clark, Alain Prost, Ayrton Senna, Michael Schumacher, maar ook Henri Pescarolo (met een recordronde op het oude tracé tegen gemiddeld 262 km/u!), Fernando Alonso, Tom Kristensen, André Lotterer, Jacky Ickx, Thierry Boutsen, Stoffel Vandoorne, of recenter Sebastian Vettel en Lewis Hamilton: de meeste bekendste namen uit de internationale autosport hebben er al weleens een zege behaald.


Spa-Francorchamps, dat al heel wat jaren een vaste waarde is, is vandaag een echte toeristische en sportieve attractie geworden waar de GP van België Formule 1, een manche van het Wereldkampioenschap Endurance, de 24 Uur van Spa, maar ook allerlei soorten activiteiten, gaande van internationale races en buitenlandse kampioenschappen, oefensessies, pistedopen, bezoeken en incentives worden georganiseerd op een piste die 220 dagen per jaar wordt gebruikt."


Als we op het circuit staan, bel ik gelijk met Barry om te vragen waar ze uithangen en is het nog een hele opgave om ze te vinden.
Nog gebeld?

De GP3 Series (Race 2) is nog bezig en tijdens het lopen langs het rechte stuk (Kemmel Straight) zien we de coureurs nog een aantal keer voorbijkomen......wat een heerlijk geluid!
We zien de Russische Nikita Mazepin, na 13 rondes de winnaar, zwaaiend langs komen rijden.
Hij eindigt voor Fransman Anthoine Hubert (2) en Engelsman Callum Ilott (3).
Opvallend is dat op het podium allemaal coureurs voor het Franse ART Grand Prix-team staan.
Zelfs plek 4, Jake Hughes, is voor ART......over overmacht gesproken.

De 17-jarige Nederlandse rookie Richard Verschoor (MP Motorsport) heeft in de race 10 plaatsen goed gemaakt en eindigt op plek 7, top!
ART Grand Prix deed het aardig...

Edit (2019): Anthoine Hubert is een jaar erop op Spa verongelukt tijdens een horrocrash in de Formule 2-race, RIP!
Bar stuurt via GPS in WhatsApp zijn locatie door en die proberen we via mijn telefoon te lopen, maar die klopt uiteraard weer eens niet.
Dus proberen we het via Mike zijn telefoon die ons gelukkig wel gelijk de goede kant op stuurt over Kemmel Straight.
We lopen via de bossen naast het circuit, want dat gaat toch een stuk sneller en uiteindelijk komen we via Les Combes/Malmedy de tribune tegen waar Barry het over had.
Het is dan 10:45 en horen dan dat Bar & co een hele andere ingang hadden genomen.
We lopen de tribune op, groeten Piet & Peter en zien dat we goede plekken hebben met uitzicht op 2 bochten en een recht stuk.
De boys op de tribune met uitzicht op Malmedy en Rivage....

Rechts is Malmedy en links kijken we op de doordraaier Rivage, die ook nog naar beneden loopt, dus hier hebben we goed zicht op.
Er is uiteraard ook hier heel veel oranje op de tribune te vinden; we lazen dat er 80.000 Max Verstappen-fans naar België zouden komen en er is zelfs een tribune afgehuurd door Nederlanders, helden!
Nederlands succes was er gisteren al in race 1 van de Formule 2 (de Feature Race), want Nyck de Vries wint deze vanaf poleposition!
Nyck de Vries won gisteren Race 1!

En nu zitten we zelf rond 11:00 klaar voor race 2 (Sprint Race) van de FIA Formula 2-klasse.
We kunnen goed zien wanneer de auto's bij de Malmedy-bocht uitkomen, want de helicopter met camera volgt/filmt de race en dat is best een uitkomst, want we hebben geen scherm op deze tribune.
Dit is wel echt een flink nadeel, want het commentaar in het Engels/Frans/Nederlands is moeizaam te volgen.
Nyck de Vries doet het wederom fantastisch, want hij is na de start van plek 8 naar plek 3 gegaan in La Source.
Door het gigantische hoogteverschil op dit circuit zien we, 104 meter onder ons in de vallei, de coureurs aanremmen voor de Bus Stop (Chicane).
Ook Luca Ghiotto wordt gepasseerd door De Vries, die dan 2e rijdt.
Lange tijd houdt Nyck de Vries in zijn Prema Racing-bolide die plek vast, maar in ronde 18, de allerlaatste ronde, gaat het helaas fout.
De coureur van het McLaren Young Driver Programme wordt aan het einde van Kemmel Straight ingehaald door 2 man, Lando Norris en  Alexander Albon, en wordt daardoor 4e.
Nicholas Latifi (CAN) leidt de hele race van poleposition tot finishvlag in de snelle DAMS.
2e wordt dus Engelsman Norris (Carlin), die, net als De Vries, ook in het McLaren Young Driver Programme zit en vrijdag zijn Formule 1-debuut maakte in de vrije training.
Als derde eindigt de teamgenoot van Latifi, de Engelse Thai Albon (edit 2019: wat dus later de teamgenoot van Max Verstappen wordt bij Red Bull als Pierre Gasly weer teruggezet naar Toro Rosso).
Latifi wint Race 2 en Nyck de Vries eindigt als 4e...

Na de Formula 2 gaan Mike, Bar en ik een rondje lopen en halen een lekker burgertje met verse ui, nomnomnom!
De start van de Porsche Mobil 1 Supercup rond het middaguur kijken we bij Rivage.
Dit is een goede keuze geweest, want we zien een hoop actie in deze bocht en via het scherm kunnen we de chaos bij de start ook meemaken.
Het maakt het alleen nog maar schandelijker dat je voor 125 Euroknallers (bronze) niet eens zicht hebt op een scherm vanaf onze tribune.
Wel is het stoer dat we in Rivage een coureur uit zien vallen, want de spoiler hangt een beetje los achter de blauw-witte Porsche.
Dus hij rijdt hem door de grindbak en parkeert zijn bolide achter de barricade.
Na 11 rondjes wordt de Oostenrijkse Porsche-junior Thomas Preining afgevlagd in de roze Porsche van BWT Lechner Racing.
De Nederlander Larry ten Voorde van Team Project 1 eindigt netjes op de 2e plaats.
Nade Porsche Mobil 1 Supercup gaat Belgische F1-legende Jacky Ickx een rondje rijden in de legendarische Ferrari 312B Formule 1-wagen, 50 jaar na zijn 1e F1-zege.
Jacky Ickx in Ferrari Ferrari 312B...

Lui die teveel geld hebben komen dan met de "Paddock Club Truck Tour" voorbij en zwaaien naar het publiek, maar niemand reageert er echt op.
Bij de lege vrachtwagen die erna langskomt gaat het publiek helemaal los, geniaal!

De coureurs "stellen zich voor" in allerlei klassieke auto's (Drivers Track Parade) en in de lucht komen 4 stuntvliegtuigen langsgevlogen.
Rond half 3 wordt het spannend, want dan rijden de coureurs  van de Formule 1 hun installatierondjes.
De eerste bolide die voorbijkomt is één van de roze Force India's.
Een paar dagen voor de Grand Prix van België is bekend geworden dat het team door Lawrence Stroll is overgenomen.
Ook de naam van het team is veranderd naar Racing Point Force India F1 Team.
Dit is inderdaad de vader van Williams Martini Racing-coureur Lance Stroll, dus we kunnen wel invullen voor welk team Lance volgend jaar gaat rijden.
Deze doorstart betekent ook dat het team dat 6e in het constructeurskampioenschap stond met 59 punten, weer op 0 moet beginnen.
De coureurs mogen hun punten wel behouden, want dit wordt door de FIA gezien als het switchen naar een ander team. 

Als Max Verstappen langs komt rijden in zijn Red Bull RB14, goed te herkennen aan zijn nieuwe oranje helm, veert de tribune op en krijgt hij een luid applaus.
Speciale oranje helm voor "thuisrace" van Max Verstappen...
Max in de Red Bull RB14 mét oranje helm...

Iets later passeert wereldkampioen en leider in het WK-klassement Lewis Hamilton in de prachtige Mercedes.
4-voudig en huidig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes-AMG F1 W09...

Om 14:54-14:56 stipt volgt het national anthem van België, de Brabançonne.
Erna worden we met housemuziek voor de Formule 1-race opgezweept en een straaljager van de Belgische luchtmacht haalt stunts uit boven het circuit.
De race zal 44 ronden van 7,004 kilometer duren of de maximale raceduur van 2 uur. 
Als het hele veld in de opwarmronde voorbijkomt, begint het toch wel erg te kriebelen en zijn we erg hyped allemaal.
De startopstelling...

Na de start horen we "ooooooooooh, aaaaaaaaaaaaah, oehhhhhhhhh", maar zien helaas niks, omdat we geen scherm hebben om op te kunnen kijken.
Emiel had de Ziggo-app op zijn telefoon aanstaan en voor Bar en mij gelukkig ook, dus we konden de start nog enigszins meekrijgen.
Het gaat direct bij het aanremmen van La Source mis door Nico "the Hulk" Hülkenberg.
De Duitser, die door een motorwissel 
in zijn Renault R.S. 18 achteraan moet starten, mist zijn rempunt met een kilometer.
Hierdoor knalt hij achterop de McLaren MCL33 van Fernando Alonso, die op zijn beurt Charles Leclerc weer aantikt en over de Sauber vliegt, chaos dus!
Fernando Alonso's McLaren vliegt door de lucht en over Leclerc's Sauber....

De McLaren knalt tegen de halo op Leclerc's Sauber aan, dus deze bewijst duidelijk zijn nut.....
Schade aan de halo op de Sauber C37 van Charles Leclerc na de klapper met de McLaren van Fernando Alonso...

Ondanks dat veel mensen, incluis mezelf, geen fan zijn van de halo, bewijst hij deze race dus absoluut zijn nut.
Nico Rosberg, oud-wereldkampioen van 2016, zei het misschien wel het beste: “We can end the Halo discussion now. It will save lives. #thanksFIA”.
De vliegende McLaren tikt tijdens de vlucht ook nog de achtervleugel van Daniel Ricciardo's Red Bull aan.
Door de kettingreactie rijdt de Australiër weer tegen de Ferrari van 
Kimi Räikkönen aan, wat hem een lekke rechterachterband en Max positie 6 oplevert.
Ricciardo moet dan ook pitten voor een nieuwe voor- én achtervleugel en valt door de reparaties terug naar 2 ronden achterstand.
Kimi met lekke band na startcrashes...

De stewards van de FIA bestraffen Nico Hulkenberg met een gridstraf van 10 plaatsen voor de GP van Italië volgende week.
Ook de, door het verwisselen van motoronderdelen, vanaf plek 17 gestarte Fin Valtteri Bottas gaat de fout in en tikt de achterkant van de Williams van Sergey Sirotkin aan en moet hierdoor vroeg de pits in én daarbovenop krijgt hij een 5 seconden tijdstraf.
Ook na de startchaos, waarbij dus 7 auto's betrokken waren, gebeurt er nog genoeg........
Hamilton, Vettel en de 2 Racing Point Force India's rijden met zijn 4-en naast elkaar op Kemmel Straight.......geniaal!
Hamilton kan uiteindelijk de motorisch sterkere Ferrari van Vettel en zijn 1e plaats niet vasthouden en wordt vlak voor Les Combes ingehaald door de Duitser.
4 auto's naast elkaar op Kemmel Straight (gaaaaaaaaaaf!)...

Perez gaat voorbij aan teamgenoot Ocon en daarachter pakt Max plek 5 af van Romain Grosjean in de Haas VF-18.
Door de chaos op de baan knipperen de borden met SC blauw/wit en zwaaien de stewards gele vlaggen.
De Mercedes-Benz AMG GT R Safety Car zien we dan ook snel voorbij scheuren.
De Mercedes-Benz AMG GT R voert het veld aan na de startcrashes...

Bernd Maylander moet aardig wat gas geven om voor het veld uit te kunnen blijven rijden.
Door de Safety Car (577 pk) zie je pas echt hoe snel een Formule 1-auto is.
We kunnen de SC een paar rondes aanschouwen, want aan het einde van ronde 4 komt hij weer binnen en is het weer racen geblazen.

Max gaat in ronde 7 al naar plek 4 door de roze Racing Point Force India VJM11 van Esteban Ocon in te halen in Les Combes.
De, op het foutje bij de start na, ijzersterk rijdende Bottas haalt Brendon Hartley in Eau Rouge op een heroïsche manier in in ronde 7.
Uiteindelijk rijdt de Fin een superrace, want van startplek 17 gaat hij naar P4, well done!
Kimi retired definitief in ronde 9, omdat de DRS (Drag Reduction System) op zijn auto open blijft staan.
Één ronde later, gaat Max, wederom in Les Combes, voorbij aan de andere Racing Point Force India.
Door het passeren van Sergio Perez ligt hij dan al op de 3e plek.
Vanaf ronde 27 t/m ronde 39 battlen Marcus Ericsson in de Sauber en Brandon Hartley in de Toro Rosso voor positie.
Uiteindelijk zal Ericsson het laatste puntje scoren op plek 10.

In ronde 31 parkeert Dani Ric zijn Red Bull in de pitbox, om motor en versnellingsbak te sparen.
Ronde 44 schiet ik nog even een foto van Sergey Sirotkin in de Williams Martini Racing, ook al zo'n prachtige livery.
Sergey Sirotkin in de mooie Williams FW41...

Als 15e en allerlaatst voorbijkomende F1-wagen, zien we de McLaren van Stoffel Vandoorne.
De thuisrijdende Belg reed heel het weekend, in alle sessies, achteraan.
4-voudig wereldkampioen Sebastian Vettel deed het een stukje beter en wint de race met overmacht in de Ferrari SF71H; de 52e overwinning in zijn carrière.
Vettel wint de legendarische Grand Prix op Spa-Francorchamps...

Hiermee gaat hij voorbij legendarische coureur Alain Prost qua overwinningen en, belangrijker nog, op 17 punten van Lewis Hamilton in het wereldkampioenschap.
De tevens 4-voudig Engelse wereldkampioen moet dik 11 seconden toegeven op de Duitser.
Verstappen haalt met een podiumplek het MAXimale uit zijn race en eindigt in zijn niemandslandje, 20 seconden achter regerend wereldkampioen Hamilton en 33 seconden voor Bottas.
Na de race willen we nog even wachten op de ereronde, maar we horen direct na de race Martin Brundle vragen stellen aan winnaar Sebastian Vettel, erg jammer dit!
Hier, de officiële samenvatting van de race en die van Ziggo: Formula 1 2018 Johnnie Walker Belgian Grand Prix.
16:40 is de race afgelopen en vrijwel direct erna komt de mensenstroom op gang.
We zitten gelukkig erg dicht bij de uitgang en nemen bij de parkeerplaats afscheid van Barros & co na een erg lekker weekendje, thanks guys.
Stapvoets passeren de auto's ons, maar het rijdt in ieder geval.
Na 20 minuten lopen zijn we bij de auto en kunnen we vrijwel direct de parkeerplaats/weide afrijden.
We twijfelen of we rechts, richting snelweg waar we vandaan kwamen, of toch links de weg opgaan, waar de verkeersbegeleiders hun ding doen.
Uiteindelijk besluiten we geen risico te nemen en gewoon linksaf te gaan, waar we na een minimale opstopping een heuvel op rijden naar rechts en geleidelijk verder van het circuit af komen door de heuvels.
Bij een bewegwijzering een stuk verder pakken we de weg links richting NL en nog iets verder begint het al lekker door te rijden.
Het blijft een prachtige omgeving met vele mooie bochtjes, stadjes, weilanden en uitzichten zover je kan kijken.
Na een aardig stuk rijden, komen we na Verviers de snelweg op en komt al het verkeer samen, maar rijdt het gelukkig lekker door.
Tijdens het rijden zien we nog een dikke Ferrari langsrijden.
Via Antwerpen rijden we rond 20:00 Nederland binnen en bij de McDonald's in Hazeldonk-Oost stoppen we voor het avondeten.
De burgers en drankjes gaan er goed in, waarna we weer verder rijden richting huis.
Emiel zetten we eerst thuis af en rond half 10 zet Mike mij af na een zeer geslaagd Formule 1-weekend.


Bedankt voor een superweekend mannen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Lissabon 2018 met Sandra (29 oktober t/m 4 november 2018)

Maandag 29 oktober 2018  (dia um/dag 1): Pa komt me 13:00 oppikken, want vandaag gaan Sandra en ik lekker naar Lissabon. We kijken er al...