zondag 3 september 2017

Kwalificatiewedstrijd WK 2018: Nederland - Bulgarije = 3-1 (0-1) met Barry (3 september 2017)



Van tevoren met Bar ge-WhatsAppt over het hoe en wat:
[2-9 12:39] Bob: Beetje zin in morgen? 🙈
[2-9 12:41] Barros: Zin wel maar zit effe niet mee vrijdag spoed naar de seh moeten gaan bloed bij ontlasting nu word ik helemaal binennste buiten gekeert door alle vagen klachten vd laatste tijd 😣 dus kan zijn dat ik vraag of jij even wil rijden😏
[2-9 12:41] Barros: Maar nl gaat een comeback maken 😉
[2-9 12:41] Bob: Haha geen probleem hoor
[2-9 12:41] Bob: Als niet gaat moet je gewoon aangeven
[2-9 12:41] Barros: 👌 doe ik
[2-9 12:42] Bob: Let beetje op jezelt
[2-9 12:42] Bob: Iedereen heeft vage klachten tegenwoordig
[2-9 12:42] Bob: 😣

Bar pikt me 15:10 op en we rijden even langs zijn werk NeKo Ship Supply omdat hij vergeten was de tickets uit te printen.
Als we de tickets hebben gaan we op pad richting Amsterdam ArenA.
Het lukt Bar te rijden tot aan tankstation Esso A13 Oost en daar maken we gelijk een stopje voor wat water voor Bar zijn paracetamolletjes.
Hij vraagt dan of ik wil rijden, dus dat doe ik uiteraard.
Ik stel de navigatie in zijn Renault Clio in op de Hessenbergweg, zodat we daar ergens kunnen parkeren.
Helaas worden we, wederom, verkeerd gestuurd.
Wederom, omdat Mike en ik laatst ook al de verkeerde kant opgestuurd werden.
We moeten dus de afrit pakken en een stuk terug de snelweg over waarna we gewoon Amsterdam aanhouden.
Voor de afrit is het een drukte van jewelste en moeten we een flinke poos wachten.
Uiteindelijk zijn we 17:15 daar en parkeren we de auto op het dak bij Villa ArenA.
We lopen de meubelboulevard uit via de vele roltrappen en pakken onderweg het toilet nog even mee.
Overal om ons heen zien we mensen in oranje en de sfeer is opperbest!
Buiten de Amsterdam ArenA trakteer ik op broodjes met snacks; Bar gaat voor 2 broodjes kroket en zelf neem ik 2 broodjes frikandel.
Hiervoor mag ik €16,- afrekenen, asociaal duur!
We lopen door naar ingang A en richting vak 421.
Omdat we net voor aftrap in het stadion zijn worden we bij het vak tegengehouden, net als een grote groep anderen, omdat de volksliederen bezig zijn.
Dan zingen we het Wilhelmus met zijn allen mee en kunnen alsnog het vak op.
We moeten op rij 07 langs allemaal mensen om bij stoel 152 en 153 uit te komen, waar onze "klapperwaaiers" al klaar liggen.
Het stadion is voor Nederlands elftal-begrippen redelijk gevuld met 47.079 toeschouwers; de Amsterdam ArenA heeft een capaciteit van 54.990.
Nederland begint gelukkig goed aan de wedstrijd en het publiek heeft er ook zin in.
Het "alles of niets" klinkt al vrij snel van de tribunes en gelukkig komen we na 7 minuten 1-0 voor door het eerste doelpunt van Davy Pröpper in Oranje.
Een goede pass van achteruit van Daley Blind op Quincy Promes leidt de aanval in.
Promes wordt eigenlijk vastgezet en legt de bal terug op Blind die dan de combinatie met Vincent Janssen aangaat, die de bal richting achterlijn steekt op de goed doorlopende Blind.
Pröpper komt voor de verdediging en kan van dichtbij simpel binnentikken......bam, dat is pas een lekker begin!
Pröpper is er gelukkig weer bij en speelt een uitstekende wedstrijd vandaag, net als Blind.
In de 17e minuut is Bulgarije levensgevaarlijk met een kopbal op de paal van Georgi Kostadinov.
Verder gebeurd er niet echt veel meer in de eerste helft, op een schotje van Vincent Janssen net naast het doel na.
Nederland heeft gelukkig het betere van het spel en staat dus terecht voor.
De 1-0 blijft op het scorebord staan als scheidsrechter Tasos Sidiropoulos voor rust fluit.
Als entertainment komen Ali B. met Brownie Dutch en Dutchy het veld op.
Dit was wel nodig ook, want halverwege de eerste helft was het erg stil geworden door het povere spel.
Ook worden er kaarten voor Nederland - Zweden weggegeven voor degene die het hardst feest als de camera voorbijkomt.
De rust duurt schijnbaar langer dan normaal, want er was een gat in het net achter Jasper Cillessen ontdekt (lees ik achteraf).
Halverwege de tweede helft (67e minuut) zitten we op rozen door de 2-0 van Arjen Robben.
De actie ervoor gaat over vele schijven en begint bij Robben zelf, die een inworp snel gooit naar Janssen.
Janssen draait open en gaat de combinatie aan met Pröpper die de bal met een hakje terugpasst.
Janssen speelt dan Promes in binnen de 16 meter en die geeft de bal op zijn beurt mee aan Blind, die laag voorgeeft op de inglijdende Robben.
Wederom is Pröpper bij een goal betrokken en weer een assist van Blind, lekker bezig!
In het stadion heerst er nu wel een hallelujah-stemming.
Helaas duurt dit maar een paar minuten, want in de 69e minuut scoort Bulgarije tegen.
Via een vrije trap vanaf 25 meter legt aanvoerder Ivelin Popov de bal op het hoofd van de ongedekte Georgi Kostadinov die simpel kan binnenkoppen.
De Nederlandse verdediging staat als vanouds te slapen.
Gelukkig herpakt Nederland zich snel en scoort in de 80e minuut de 3-1, de 2e goal van Pröpper vanavond!
Hij vangt de bal op en loopt tussen 2 man door en passt de bal op Promes die met de bal aan de voet het zestienmetergebied binnenloopt.
Pröpper is dan al het gat achter de verdedigers ingelopen en staat compleet vrij.
Promes wipt de bal over de verdedigers heen en Pröpper kan de bal simpel de hoek inknikken en de bevrijdende 3-1 noteren.
Als scheidsrechter Sidiropoulos voor het eindsignaal fluit, bedanken de spelers het publiek heel even, erg zakelijk.
Alleen Arjen Robben neemt de moeite om een ronde te lopen en dat ziet er best triest uit zo alleen.
Ook triest voor Nederland is het feit dat Zweden helaas wint en nog dik ook; 4-0 bij Wit-Rusland.
Dus deze uitslag brengt ons jammer genoeg ook niet veel.
We verlaten desalniettemin voldaan de ArenA en bij Villa ArenA is het dringen geblazen om de trappen naar boven te pakken.
Ook bovenaan is het erg druk qua auto's en als we het kaartje uit de auto willen pakken, kan Bar hem niet vinden.
Tijdens het inrijden van de garage pakte ik het ticket aan en gaf deze direct door aan Bar, maar hij is echt pleitheimer.
De hele auto ondersteboven gekeerd, maar uiteraard nergens meer te vinden.
Bij de betaalautomaat dan maar gebeld en situatie uitgelegd en voor €24,- hebben we een dagkaart en ik geef Bar de helft plus change.
Ik rij ook terug, omdat het met Bar nog steeds niet zo goed gaat.
We stoppen op de weg terug nog bij het tankstation waar Bar ooit zijn telefoon is kwijtgeraakt.
Vanaf Bar loop ik het stukkie naar huis.

Bedankt Bar voor een mooi voetbalavondje!

zaterdag 5 augustus 2017

Duitse (DFL-) Supercup 2017 met Robert en Jean-Paul (zaterdag 5 augustus 2017)

Supercup Spieltag!
Voor de DFL Supercup mijn BVB 09-shirtje aangetrokken om Die Borussen vanavond 20:30 aan te moedigen tegen de Rekordmeister én kampioen van de laatste 5 jaar, Bayern München.
Het zal een prima pot voetbal gaan worden aangezien beide clubs garant staan voor aanvallend voetbal.
Peter Bosz is, na een prachtig jaar bij Ajax, waarin de Europa League-finale gehaald werd, dit seizoen de trainer van Borussia Dortmund en hoopt natuurlijk de Supercup van vorig seizoen te prolongeren.
De trainer van FC Hollywood, Carlo Ancelotti, is een iets behoudender ingestelde trainer.
Robert belt rond 13:45 bij me aan en we doen nog even een bakkie.
Ook laat ik nog wat filmpjes van "Die Gelbe Wand" zien om wat te hypen.
14:00 stuurt Ro zijn KIA richting Poortugaal om Jean-Paul op te pikken.
We zijn aan de vroege kant, dus JP is nog niet klaar en wachten dus even binnen.
Rond half 3 gaan we weer op pad voor de 2,5 uur durende rit naar Duitsland.
We rijden lekker door en bij Shell in Oirschot aan de A58 doen we een tussenstopje om even de beentjes te strekken.
De grens gaan we bij Venlo over en lekker goedkoop tanken in Duitsland is het volgende doel.
Van Ton, Robert zijn pa, horen we dat er in Straelen een Shell-tankstation zit, dus hier gooit Ro zijn tank vol en halen wat te knagen (wafel en chocomel), JAWOHL!
We vervolgen onze weg over de Bundesautobahn 40 richting Duisburg en moeten helaas omrijden via DU-Rheinhausen, omdat de A40 naar Duisburg/Essen gedeeltelijk is afgesloten.
Helaas is de omleiding niet al te best aangegeven en weet de navigatie het ook niet helemaal meer.
Bij Moersel rijden we de Moerser Straße de Rijn over naar Hochfeld en merken dat we middenin het Ruhrgebied zitten.
Ook komen we nog voorbij Club Denise......
Gelukkig kunnen we hierna snel de A40 weer op en is het immer gerade aus over deze snelweg.
Een hoop van de plaatsen, waar we langsrijden, komen ons bekend voor, aangezien er aardig wat voetbalclubs in deze regio zitten.
O.a. Essen (Rot-Weiss Essen), Gelsenkirchen (FC Schalke 04, de aartsrivaal van BVB) en Bochum (VfL Bochum).
Rond 18:00 komen we in Dortmund aan en vlakbij de afslag naar de Technische Universität Dortmund (Emil-Figge-Straße) krijgt Ro het nog aan de stok met Mercedes-opa die nog even zijn middelvinger naar ons opsteekt én Hansie Dortmund.
5 minuten later parkeren we de de auto bij einfahrt 21.
We lopen wat Dortmund-supporters achterna om de bus onder het viaduct naar het Westfalen-stadion (Signal Iduna Park) te pakken.
De rit begint voorspoedig, maar als we de bocht afslaan naar de Krückenweg, staat het muur- en muurvast.
Stapvoets schuiven we steeds 5 meter op en de supporters in de overvolle en snikhete bus zijn het op een gegeven moment helemaal zat en vragen netjes of de deuren open mogen, zodat we lopend naar het stadion kunnen.
De buschauffeur wil hier niks van weten en houdt de deuren gesloten, zelfs als we op een perfect stuk straat staan om ze te openen.
Bussen voor en achter ons hebben WEL de deuren geopend en we zien gigantische aantallen supporters langskomen.
Mooi hieraan is dat supporters van Borussia Dortmund en Bayern München gewoon door elkaar kunnen lopen zonder gezeik, zoals voetbal bedoeld is!
Toen we in 2014 (met Mike, Mike en Marco (triple M)), hier waren voor de wedstrijd Borussia Dortmund - VfL Wolfsburg (2-1) viel ons dit ook al op.
Na elke meter die de bus vooruit rijdt klinkt er vanuit de bus een cynisch "Hééééééj!!!".
Bijna een uur later, om 19:05, zijn we op onze bestemming aanbelandt en doet die Scheiße-buschauffeur de deuren eindelijk open.
Naast de worst- en bierkraam scoort JP gelijk een sjaaltje en zien het prachtige Westfalen-stadion opdoemen.
De laan uitlopend komen we uit bij een kraam, waar Ro gaat staan voor bier en voor mij eerst een sinas (hoofdpijn).
Om tijd te sparen, ga ik zelf alvast bij de worstenkraam staan en haal 3 Currywurst mit Brötchen.
De spelersbus van Bayern zien we dan toevallig voorbij rijden en die wordt uiteraard uitgefloten door de massa Dortmund-fans.
Na het eten en drinken maken we uiteraard wat foto's van het stadion en Ro en ik gaan nog even de BVB-FanWelt in.
We scoren wat Dortmund-merchandise; Ro een petje voor zijn neefje en zichzelf en ik ook een geel petje (BVB Stretchfit Logo Cap Cyber Yellow-Puma Black) voor €19,95.
Bij de hoofdingang is het al aardig druk en we sluiten rond 20:00 aan in de rij.
Gelukkig gaat het vrij vlot en worden we snel gefouilleerd en scannen de tickets om binnen het stadion te komen, wir sind in!
Ro haalt gelijk nog wat Bockwürste en JP wat bier/sinas.
We zitten op de Nordtribüne in Block 71, Reihe 11 en Sitz 29, 30 en 31.
Preis per ticket was €48,10 (plus €1,50 aan ticket.direct), terwijl je alsnog de tix zelf moet uitprinten, hufters.
De Südtribüne, waar Die Gelbe Wand staat met 24.454 die-hard Borussen, staat recht tegenover ons en is al aardig gevuld.
Het stadion is uiteraard voor deze topper helemaal uitverkocht, dus er zijn zo 81.360 man aanwezig.
We zien de spelers nog net hun warming-up doen en net voor de wedstrijd roept stadionomroeper Norbert Dickel de voornamen van de spelers en de Nederlandse trainer om.
De achternamen worden keihard teruggeroepen door het publiek, kippenvelmomentje hoor!

Line-ups

Dortmund: Bürki - Piszczek, Bartra, Sokratis, Zagadou (Passlack 77') - Sahin, Castro, Dahoud (Rode 46') - Dembele, Pulisic (Philipp 90'), Aubameyang

Coach: Peter Bosz

Bayern: Ulreich - Rafinha, Hummels, Martinez (Süle 60'), Kimmich - Vidal, Rudy, Tolisso (Sanches 84') - Müller (Coman 67'), Ribery – Lewandowski

Coach: Carlo Ancelotti

Er is nog een leuke pre-show met logo's van de cup en de 2 clubs op het veld en dan begint das Fußballspiel.
Al in de 12e minuut maakt Christian Pulisic de 1-0 na een gigantische blunder van Javier Martínez.
Pulisic frutselt de bal van hem af en kan doorlopen naar keeper Sven Ulreich en de bal langs hem tikken.
Het stadion ontploft en het is één groot feest, wat een geluid!!!!
Helaas duurt de vreugde niet erg lang, want in de 18e minuut geeft Sebastian Rudy een prima hoge steekpass over de uitstappende verdediging van Dortmund.
Joshua Kimmich kan de achterlijn halen en voorgeven op de inkomende killer Robert Lewandowski, die keeper Roman Bürki het nakijken geeft.
De goed fluitende Felix Zwayer laat de videoref, Tobias Stieler, de beelden nakijken op buitenspel, maar het is volgens de VAR (Video Assistant Referee) geen buitenspel, 1-1 dus.
We zijn amper een kwartier begonnen en er is nu al van alles gebeurd, wat een pot!
Na het thuis terugkijken van de actie, lijkt het toch erg veel weg te hebben van buitenspel.
Bayern heeft hierna het betere van het spel en Dortmund is na 45 minuten en blessuretijd wel toe aan rust en the boys ook, want die halen nog even wat bier.
De eerste helft is echt voorbij gevlogen en na een kwartiertje begint die Zweite Halbzeit.
BVB is deze helft gelukkig veel sterker en krijgt genoeg kansen, maar de bal wil er niet in.
Na een levensgevaarlijke kans van Bayern München (Lewandowski), countert BVB snel met de ingevallen Sebastian Rode (Mahmoud Dahoud), die de bal naar Ousmane Dembélé passt.
Dembélé steekt de bal schitterend langs de verdediging op Pierre-Emerick Aubameyang die 1-op-1 met Ulreich erg koel blijft en de bal schitterend met buitenkantje rechts over de keeper in de linkerbovenhoek stift, wat een weergaloze goal!
Het stadion gaat voor de 2e keer helemaal los......
Tot een paar minuten voor het einde denk je dat Dortmund de wedstrijd in de knip heeft, maar het blijven Duitsers he.
In de 88e minuut krijgt Bayern München makkelijk een vrije trap mee op een gevaarlijke plek.
Felix Passlack geeft een harde, maar faire, schouderduw aan Kimmich in een duel om de bal, maar de scheids beoordeelt dit dus anders.
Net buiten de 16 meter is sowieso een domme plek om een overtreding te maken en het was gewoon een nette schouderduw.
Zoals Peter Bosz na afloop terecht zei: "Je geeft de scheidsrechter de kans om te fluiten".
Net buiten het strafschopgebied legt Rudy de bal panklaar voor op de instormende Niklas Süle, die was ingevallen voor Martinez.
Hij "schoudert" de bal tegen de onderkant van de lat en de bal stuitert via de zijkant van het been van Bürki van het doel af en er volgt een gigantische scrimmage.
Gonzalo Castro probeert de bal weg te koppen voor de altijd irritante Arturo Vidal, maar de bal komt via de rug van Vidal precies tussen Marc Bartra en Mats Hummels in het doelgebied.
Hummels toucheert de bal nog en Bartra speelt de bal naar de zijkant waar Kimmich staat.
Bartra gooit zich gelijk weer voor het "schot", maar hierdoor komt de bal via de knie van Lukasz Piszczek uiteindelijk tegen de hand van Bürki en rolt zo het doel in.......pffffff!
Er wordt geappelleerd voor hands/schouder van Süle en/of een overtreding van Hummels en de scheids raadpleegt wederom de videoref bij een goal van die Bayern.
Het doelpunt wordt wederom goedgekeurd, dus is de stand nu 2-2 en kunnen we ons opmaken voor de verlenging.
Na het laatste fluitsignaal ga ik snel naar de wc en hoor ineens keiharde herrie.
Blijkt dus dat er nieuwe regels zijn dit seizoen en bij een gelijkspel direct penalties genomen moeten worden, godverdegodver!
Ik mis dus de eerste 3 pingels van Lewa, Dembélé en de fantastisch spelende Frank Ribéry.
Deze gaan allemaal raak (1-2 dus voor Bayern) en ik ren snel de trappen op naar mijn plekkie om de rest te kunnen volgen.
Maximilian Philipp schiet raak (2-2) én Bürki pakt de pingel van Kimmich met een mooie redding, woohoo!!!!
Dan is het de beurt aan Auba en die schiet binnen (3-2).
Helaas schiet Rudy de bal ook tegen de touwen en staat het weer gelijk, 3-3, wat een spanning!
Next up is Rode, die zijn pingel gekeerd ziet worden door Ulreich.
Vervolgens mag Vidal het van 11 meter proberen, en die knalt de bal binnen (3-4), dit gaat de verkeerde kant op.
Gelukkig maakt Castro er 4-4 van en blijft het spannend.
Süle schiet zijn penalty binnen en dan mag oud-Barcelonaspeler Bartra de beslissende laatste penalty nemen om verder te gaan in de strafschoppenserie.
Ook Bartra zijn pingel wordt gestopt door Ulreich, waardoor Bayern München de serie met 4-5 wint én daarmee dus ook de Supercup.
Hierbij een korte samenvatting van de superleuke wedstrijd op FOX (https://www.foxsports.nl/voetbal/wedstrijd/915118/borussia_dortmund-fc_bayern_m%C3%BCnchen_5_augustus_2017/).
Ulreich is de held van de dag en wordt bestormd door zijn teamgenoten, die erna even feest komen vieren voor het uitvak.
Opvallend is trouwens dat aanvoerder Thomas Müller geen penalty nam.
De spelers van Dortmund bedanken het publiek en vooral Die Gelbe Wand en druipen af.
Onderwijl wordt er een podium het veld opgereden voor de huldiging van die Bayern.
Veel Dortmund-supporters verlaten dan het stadion al, maar wij niet.
Wij blijven zitten om de Supercup uitgereikt te zien worden aan Bayern München.
Aanvoerder Müller krijgt dan de Supercup uitgereikt, die de de lucht ingaat......tegelijkertijd schieten er goud en zilveren confetti dezelfde lucht in.
De journalisten maken wat foto's van de winnaars en Bayern gaat richting uitvak waar het publiek opgezweept wordt met de Supercup.
Jammer dat de roden met de cup aan de haal gaan, maar we hebben een fantastisch mooi potje voetbal gezien.
Daarnaast is het bijzonder/jammer dat (basis)spelers als Mario Götze, Marcel Schmelzer, Shinji Kagawa, Marco Reus, Emre Mor, Raphael Guerreiro, Julian Weigl, André Schürrle en Erik Durm aan de zijde van Dortmund niet meespeelden, wat natuurlijk een flinke aderlating is.
Ook Bayern speelde zeker niet in de sterktste opstelling, want ze misten bijvoorbeeld spelers als Arjen Robben, James Rodriguez, Manuel Neuer, David Alaba, Jérôme Boateng, Juan Bernat en Thiago, ook niet de minste namen.
Als de Bayern-spelers ook de kleedkamer gaan opzoeken is dat voor ons het sein om het stadion uit te gaan.
JP haalt nog wat halve liters BRINKHOFF's na de wedstrijd en terwijl we deze opdrinken, gaat Ro nog even kijken bij die BVB-FanWelt.
Ro haalt na het fanshoppie nog een heerlijke Bratwurst im Brötchen voor ons, want we zien overal waar we kijken auto's vaststaan......rustig an!
Deze Bratwurst to go kunnen we mooi opeten tijdens het teruglopen naar de auto.
Via een park en wat hulp van Google Maps komen we uiteindelijk een halfuurtje later bij Technische Universität Dortmund uit en rond middernacht zitten we in de auto.
We kunnen gelukkig aardig doorrijden tot aan de snelweg (A40) net buiten Dortmund, waar het dan redelijk vast staat.
Dus besluiten we bij Aral Tankstelle een stopje te maken en haal ik halve liters Krombacher Pils voor JP en mij, en chips en Red Bull voor de Bob.
Helaas is de A40 naar Duisburg terug weer Knoten en moeten we weer een heel stuk omrijden.
We rijden ook nog eens een stuk verkeerd, want Google Maps heeft ook slaap geloof ik.
De combinatie van Google Maps/Ro brengt ons via de A59 richting Dinslaken en de A42 weer naar de A58 en deze brengt ons uiteindelijk terug naar de A40 die ons Venlo naar leidt.
Eenmaal in Nederland halen we nog wat te drinken en knagen bij BP Venlo (wafel plus melkie) en vervolgen snel onze weg, want we zijn wel redelijk op allemaal.
Rond kwart voor 4 rijden we Poortugaal in en zetten we JP thuis af.
We nemen afscheid na een indrukwekkende voetbaldagje en rijden terug naar Spijk en ja hooooooooooor.............uiteraard staat die klote-Spijkenisserbrug om 4 uur 's nachts nog open ook, ons geluk, pffffff!
Uiteindelijk zet Robert me kwart over 4 pas thuis af en bedank ik hem voor het rijden en de gezelligheid.
Thuis maak ik nog even €22,- aan de Romeister over voor het tanken en zodra ik mijn kussen raak ben ik weg.

Bedankt gasten voor een superdaggie!

Hieronder nog de officiële verslagen van de websites van Borussia Dortmund en Bayern München:
Borussia Dortmund (http://www.bvb.de/eng/News/Overview/BVB-suffer-5-4-shootout-defeat-to-Bayern:
SUPER CUP
BVB suffer 5-4 shootout defeat to Bayern
Borussia Dortmund were denied a seventh German Super Cup title following a penalty shootout defeat by Bayern Munich. Having twice led through Pulisic and Aubameyang, the match finished 2-2 and the DFB Cup winners were beaten 5-4 on penalties by the Bundesliga champions.

Boris Rupert reporting from Signal Iduna Park

The 81,360 spectators at a sold-out Signal Iduna Park saw BVB make a bright start, which was capped off by Pulisic firing them into a 12th-minute lead. Their hold on proceedings subsequently dwindled, however, and Bayern could have had more than Lewandowski's 18th-minute leveller to show from the period that followed. The Black & Yellows, though, showed great desire as they fought their way back into the match, taking a 2-1 lead courtesy of Aubameyang in the 71st minute, but a curious equaliser by Kimmich two minutes from time took the game to penalties. Bürki gave BVB the advantage by denying Kimmich, but misses from Rode and Bartra ultimately handed Bayern the victory.

The scenario:
DFB Cup winners Borussia Dortmund were facing Bundesliga champions Bayern Munich in the Super Cup for the seventh time. In fact, it was the fifth time since 2012 the two giants had met in German football's curtain-raiser. The Black & Yellows had claimed victory in four of their previous six meetings (1989, 2008, 2013, 2014). Both teams had won the trophy six times in total.

Personnel matters:
There was a lengthy injury list on both sides. BVB were without Götze (back injury and fatigue after returning from a five-month spell on the sidelines), Reus (partial cruciate ligament tear), Schmelzer (partial tear of the lateral collateral ligament), Guerreiro (broken foot), Weigl (fitness following fractured ankle), Schürrle, Durm (both muscular problems) and Mor (ill). Meanwhile, Neuer, Robben, James, Alaba, Boateng, Bernat and Thiago were missing for Bayern, meaning both coaches were without six first-choice players.

Tactics:
BVB adopted a 4-3-3 formation with defensive midfielder Sahin flanked by Dahoud (right) and Castro (left) on either side, while wingers Dembélé (right) and Pulisic (left) formed a three-pronged attack alongside centre-forward Aubameyang. For the most part, they adopted the same formation without possession. The men from Munich defended in a 4-4-2 formation that featured Müller and Lewandowski up top and left little room between the two banks of four. Going forward they switched to a 4-3-2-1 system in which Müller adopted a central role behind the frontman and Kimmich looked to get forward on the overlap.

The match & analysis:
Sahin, who was making his 250th competitive appearance in Black & Yellow, had an effort deflected away for a corner. Although Bayern had the first good chance of the evening – Lewandowski firing wide from a centre-right position 13 metres out in the 11th minute – it was Borussia who were in the ascendancy in the opening quarter of an hour, with Pulisic opening the scoring on 12 minutes after dispossessing Martinez and shooting low past Ulreich in a one-on-one.

Bayern looked to play the ball into the final third at speed, especially down the right flank, where they looked to beat the offside trap. When Lewandowski levelled from close range in the 18th minute, referee Zwayer had to check with video referee Stieler that Kimmich had not been offside when he received Rudy's long diagonal ball in the build-up to the equaliser.

Borussia struggled in the period that ensued, losing their hold on the game and looking exposed at the back – particularly down the left. Müller was denied by Bürki from five metres (31) and then hit the woodwork with a header four minutes later, before Tolisso also came close with a headed effort (39). BVB only created one more good chance before the break, but a golden opportunity it was: Dahoud missed the chance to shoot in the 24th minute following a solo run and was then blocked, but the ball remained in the danger zone and Castro flicked Dembélé's cross goalbound, only for Ulreich to make the save.

BVB resurgence in final half an hour
Having brought on Rode for Dahoud, the Black & Yellows looked more stable at the back at the start of the second period and caused the champions problems in the final half an hour, with Castro inches away from getting on the end of a Dembélé cross (63). BVB then intercepted a Bayern counter and drove forward at pace before finding Dembélé, who threaded the ball through to Aubameyang. Last season's top scorer timed his run perfectly and latched onto the ball, lobbing Ulreich in spectacular fashion to make it 2-1 (71).

With two and a half minutes to go, referee Zwayer awarded Bayern a free-kick following a clash between Passlack and Kimmich down the flank. In the goalmouth scramble that ensued, Süle's header hit the bar and the ball fell to Kimmich, whose shot rebounded off Piszczek and into the back of the net to make it 2-2 (88).

Prospects:

The players who did not feature in the Super Cup will get a run out in a friendly at Rot-Weiß Erfurt on Sunday (kick-off at 17:00 CET). The next competitive match comes a week today, when the Black & Yellows travel to FC Rielasingen-Arlen in the DFB Cup First Round.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bayern München (https://fcbayern.com/en/news/matchreports/2017/08/match-report-supercup-2017-borussia-dortmund---fc-bayern-050817#):
BORUSSIA DORTMUND 2 BAYERN 2 (FCB WIN 5-4 ON PENS)
Ulreich the hero in Supercup success
Never-say-die Bayern claimed the German Supercup for a record sixth time on Saturday evening, stand-in keeper Sven Ulreich saving two spot-kicks in a 5-4 penalty shootout victory away to DFB Cup holders Borussia Dortmund, after a last-gasp Joshua Kimmich strike had salvaged a 2-2 draw in the 2017/18 edition of the traditional curtain-raiser to the new Bundesliga season

In a fast-paced and at times feisty encounter, Christian Pulisic and Robert Lewandowski traded goals in the first 20 minutes and although the men in red had the better of the chances through to half-time it remained deadlocked at the break.

The contest became cagey for a while after the restart but Dortmund enjoyed a brief spell in the ascendancy from the hour mark onwards and Pierre-Emerick Aubameyang restored BVB’s advantage in the 71st minute. The Reds piled forward in search of the equaliser and it was Kimmich who forced the ball home after a goalmouth scramble with two minutes to go. Ulreich then saved twice in the shootout to ensure his side went away with the first trophy of the new campaign.

Bayern’s next match is the DFB Cup first round tie away to Chemnitz a week from today, before the official Bundesliga restart fixture at home to Leverkusen on Friday 18 August.

Carlo rings the changes

Among a raft of firsts on the evening, there were competitive FCB starting debuts for new boys Corentin Tolisso and Sebastian Rudy, and for the Bundesliga’s Video Assistant Referee system, a replay analysis tool aimed at remedying clearly incorrect refereeing decisions.

With injuries ruling out a number of regulars including Arjen Robben, David Alaba and Thiago, boss Carlo Ancelotti fielded a relatively unfamiliar line-up for the showdown with the black and yellows.

Sven Ulreich continued to deputise for the injured Manuel Neuer in goal, with Kimmich at what could become a regular right-back berth following Philipp Lahm’s retirement, Rafinha switching to left-back, and Javi Martínez and ex-BVB man Mats Hummels at centre-half. Tolisso and Rudy took up station in midfield with Arturo Vidal in behind the seasoned front three of Thomas Müller, Lewandowski and Franck Ribery.

New Borussia boss Peter Bosz sent out a strong team spearheaded by top striker Aubameyang and US starlet Pulisic, although former Munich schemer Mario Götze is not yet fit enough for the squad following a five-month lay-off.

Lewy levels as FCB shade first half

After referee Felix Zwayer whistled the contest underway the sides each fashioned half chances in a lively opening spell, before calamity struck in the 12th minute when Martínez as last man lost possession to Pulisic 25 yards from goal, the BVB striker advancing into the box and slotting home the opener.

The Reds sought an immediate reply and home keeper Roman Bürki saved well from Ribery, but Lewandowski went one better and levelled on 18 minutes with a tap-in from a Kimmich cross after Rudy cleverly played in the young Germany international behind the BVB defence. The goal became the first to be signed off by the Video Assistant, who duly confirmed there had been no offside.

The game swung from end to end now with Gonzalo Castro shooting straight at Ulreich from close range and Bürki reacting well to deny Müller, who then saw a flicked header from another Kimmich cross hit the outside of the post on 35 minutes. Munich dominated from then through to half-time but Bürki made two good saves and the offside flag put a halt to a couple of promising moves as the sides turned round with the score 1-1.

Sven the shootout hero

The teams conceded not an inch to each other in the first 15 minutes of the second period, before Ancelotti was forced into a change on the hour when Niklas Süle too made his debut in a red shirt in place of the limping Martinez. The home team were temporarily galvanised now with Nuri Sahin going close and Castro coming up inches short of a driven Ousmane Dembelé cross, but the action switched to the other end where Tolisso was unable to get power onto a free header.

Kingsley Coman took over from Müller midway through the second half and Lewandowski broke clear of the Borussia defence, but the move broke down and the home team went straight on the attack, Dembélé releasing Aubameyang to shoot past Ulreich and restore the lead with 19 minutes left.

But the men from Munich never gave up and Kimmich forced the 88th minute equaliser over the line after an almighty scramble in front of Bürki following a Coman free-kick, the decision again being referred to the Video Assistant before being confirmed.

The game went straight to a shootout, and although Kimmich almost went from hero to villain by missing his penalty, Ulreich saved brilliantly from Sebastian Rode and Marc Bartra to earn his side the trophy.

Chris Hamley reporting from Signal Iduna Park for fcbayern.com

zondag 21 mei 2017

Gran Canaria 2017 met Sandra (13 t/m 21 mei)

Gran Canaria dag 1 (zaterdag 13 mei 2017)
Robert belt 10:00 's ochtends aan bij me en we doen een bakkie en praten even bij.
Iets later pakken we zijn auto, pikken Sandra thuis op en rijden direct én zonder problemen naar Schiphol.
Rond kwart over 12 gaat Robert terug op huis aan, maar niet nadat we hem getrakteerd hebben op zijn 1e bakkie Starbucks koffie ooit.....de Vanilla Latte smaakte hem wel!
Met de kortingsbon van €5,- (via e-mail) bij PERFUMES & COSMETICS allebei een luchtje van JIL SANDER SUN gehaald.
Sandra slaagt wat later ook nog bij de shop van RITUALS.
14:30 zitten we in de Boeing 737-800 van Transavia en appt Richard dat een oud-collega van hem ook aan boord zit en stuurt een foto door die zij gemaakt heeft.
Op die foto zie je Sandra op de achtergrond zitten,erg toevallig haha.
De vrouw, Anne-Marie Karsdorp, draait zich om en vraagt wie Bob Brand is.....dus we zeggen even gedag en wensen elkaar een fijne vakantie.
De vlucht zal ongeveer 4 uur en 20 minuten duren en we houden ons bezig met hazenslaapjes, babbelen en boekjes lezen (PEPIJN LANEN - SJEUMIG).
Sandra ziet in het airlineboekje een CLUSE-horloge van €89,- en omdat ze hem zo mooi vind wil ik deze als extra verjaardagskadootje aan haar geven.
Er wordt zelfs nog omgeroepen dat er 20% extra korting vanaf gaat vanwege moederdag, maar uiteraard hebben ze deze niet op voorraad, ons geluk weer!
Om 19:15 is het touchdown en staan we op Las Palmas de Gran Canaria Airport (LPA).
Hier is het een uurtje vroeger, 18:15 plaatselijke tijd dus.
Nadat we de koffers van de loopband hebben getild, pakken we op parking A5 de oranje shuttlebus 353 van CANARYBUS rond 19:00.
We staan nog 3 kwartier stil op de parkeerplaats totdat de bus is gevuld en gaan dan pas rijden, erg zonde van de tijd.
Nadat we een hoop stopjes bij hotels hebben gemaakt, komen we half 9 aan bij Hotel Servatur Waikiki***.
Omdat er een grote gayparade gaande is op Playa del Inglés, kunnen we niet voor de deur afgezet worden en moeten alsnog een stukje lopen met de koffers.
We checken bij de receptie in en krijgen te horen dat we op de 2e verdieping in toren D (Lanai) verblijven.
We krijgen een blauw armbandje om onze pols (all-in) en 2 pasjes voor kamer 251, droppen de koffers, gooien de waardevolle spullen in de kluis en zijn nog net op tijd voor het eten in het Kalua Restaurant.
Openingstijden zijn van 18:30 - 21:45 en van de lange reis hadden we flinke honger gekregen.
Er is van alles te eten en te drinken, dus dat zit wel snor.
De kwaliteit van het eten en drinken is redelijk, maar omdat we aan de late kant zijn, hoeft dat nog niks te zeggen.
Na het eten kijken we nog even bij het zwembad en halen wat te drinken bij de zwembadbar, Tiki Bar.
Helaas zijn de glazen erg vies en zitten we buiten op het terras in de rookwalmen van iedereen om ons heen, getverdemme!
Op de kamer chillen we nog even na onze eerste indrukken en rond half 1 gaan we al slapen.

Gran Canaria dag 2 (zondag 14 mei 2017)
Bijtijds opgestaan om 8:30 en ontbijtje op terras naast de eetzaal genuttigd.
Heerlijk zonnetje al in de morgen hier op Gran Canaria en in de serre (glazen omheining) is het zelfs nog warmer.
Nadat de buikjes gevuld zijn, lopen we even langs de receptie om wat dingen na te vragen:

- Waar vinden we handdoeken voor het zwembad?
- Kan er iets gedaan worden aan de airco die het geluid maakt alsof er een vliegtuig opstijgt?
- Kunnen we een deurhanger "do not disturb" krijgen?

De handdoeken moeten we zelf kopen, want enkel de handdoeken op de kamer zijn inbegrepen.
Voor de andere vragen komt er iemand op onze kamer.
We lopen de Av. de Gran Canaria af en kijken bij de plaatselijke supermarkt gelijk maar even voor handdoeken.
Inclusief afdingen halen we 2 badlakens voor €18,- bij een Chinees in het zijstraatje.
Bij Supermercados Gordillo komen we dan terug en daar scoren we een tank water, aceton en gel.
Het is vrij warm overdag, dus is het wel tijd om een frisse duik te nemen in het zwembad.
Bij het zwembad is het erg druk, maar we vinden al snel een lekker ligbedje.
Het water is lekker koel, dus dat is erg lekker!
De hele dag door is er wel ergens eten te vinden, dus de Aïoli met garlic bread als lunch bij het zwembad gaat er goed in.
Als we het zwembad even zat zijn en terugkomen bij de kamer, zien we dat er al iemand bezig is om de airco te fixxen.
Naderhand maakt de airco al een stuk minder herrie gelukkig!
Bij 't Heineken Café op C.C. Gran Chaparral gehoopt dat Feyenoord punten zou verspelen en Ajax uit bij Willem II zou winnen in de kampioenswedstrijd.
Ajax wint inderdaad (met 1-3), maar Feyenoord maakt thuis tegen Heracles Almelo geen fouten en wint met dezelfde cijfers en dus is Feyenoord kampioen van het seizoen 2016-2017.
Er zaten heel veel Feyenoorders, dus die konden helaas een feestje vieren erna.
We lopen het kwartiertje terug naar het hotel en rond half 4 gaan we weer bij het zwembad liggen.
Vanwege de felle zon moeten we 3x verplaatsen van ligbed met parasol, omdat dit nu extra verraderlijk is voor Sandra.
Na het (redelijke) avondeten lopen we over de boulevard (Paseo Costa Canaria) met prachtig uitzicht en komen bij C.C. Tropical uit.
In dit centro commercial ziet Sandra bij de parfumerie FUND GRUBE een mooie bordeauxrode Calvin Klein-zonnebril, die ook nog eens in de aanbieding is!
Alleen hebben we allebei niet genoeg geld bij ons en een aanbetaling doen en morgen de rest betalen is ook niet mogelijk.
Geld overmaken via de bank is ook geen optie en dus hebben we gewoon pech, want morgen is de actie alweer voorbij, ons geluk =(
Jammer dat ze geen service willen verlenen bij die toko en Sandra is terecht teleurgesteld.
Via Paseo Costa Canaria lopen we weer terug en komen bij SHOPPING CENTER ANEXO II uit, waar we kijken voor een gezellig barretje.
Er is niet heel veel gezelligheid te spotten alhier, dus lopen we een stukje verder.
Bij Ciao-Ciao halen we een wafel met Nutella en gaan op het aangrenzende terrasje ernaast zitten voor een echte Fanta Naranja.
Ciao-Ciao...
Deze smaakt een stuk beter dan de postmix-naranja uit het hotel en ook de livemuziek (reggae/Spaanstalige Mexicaanse band) zorgt voor een prima sfeertje.
De clowneske ober slash entertainer, Enrique, haalt ook nog allemaal trucjes uit, zoals balanceren met dienbladen en flessen en lacht precies hetzelfde als Woody Woodpecker.
Woody...
De lekkere zomerhit Despacito van Luis Fonsi ft. Daddy Yankee komt hier ook regelmatig voorbij.
Na een gezellig dagje lopen we het stukje omhoog terug naar ons hotel en gaan rond 1:15 slapen, zzzzz!

Gran Canaria dag 3 (maandag 15 mei 2017)
Kwart voor 9 op en opfrissen voor het ontbijt.
Na het ontbijtje pikken we een FUND GRUBE-flyer op bij de receptie en vragen gelijk waar we batjes en balletjes kunnen krijgen om te pingpongen.
We horen dat het materiaal bij de receptie te krijgen is tegen betaling van een borg van €5,- en bedanken vriendelijk voor de info.
Rond 11-en lopen we het kwartiertje richting het strand en verder naar C.C. Tropical en haalt Sandra bij FUND GRUBE toch haar geliefde Calvin Klein-zonnebril.
Voordeel van het moeilijke gedoe van gisteren is dat er nu 30% i.p.v. 15% korting op de bril zit, een geluk bij een ongeluk!
Vlakbij is het strand en zien we dat de temperatuur rond het middaguur 29° C is en gaan even liggen.
Bij de taxistandplaats, aan de rotonde naast Ciao-Ciao bij SHOPPING CENTER ANEXO II, een taxi teruggepakt richting hotel.
Rond 13:15 zijn we voor €3,- terug bij het hotel en gaan chillen bij Mai Tai Lounge.
Hier is een bubbelbad en dit gebeuren is niet toegankelijk voor kinderen, dus is het een stuk rustiger hier qua geluid.
In de middag scoren we wat lunchitems bij Tiki Bar.
Daarna erg lang gechilld op den kamer en pas rond 9-en maken we pas aanstalten voor het avondeten.
Met de benenwagen gaan we wederom naar onze vaste toko Ciao-Ciao en drinken een heerlijke smoothie op het gezellige terras.
Na de gezelligheid pakken we de taxi terug bij Parada De Taxis en 5 minuten later staan we weer voor Servatur Waikiki.
Aangezien we best moe zijn, gaan we vroeg slapen; rond half 1 gaat het lichtje al uit namelijk....

Gran Canaria dag 4 (dinsdag 16 mei 2017)
Rond half 9 gaat de wekker en dan volgt het bekende ritueel; aankleden en ontbijten geblazen.
Rond half 11 gaan we wandelend richting Yumbo CENTRUM SHOPPING en na zo'n 20 minuten lopen planten we onze billen bij Café de Paris op het terras neer.
Aangezien de blubber die uit de automaten bij Servatur Waikiki komt niet te zuipen is en de naam koffie niet mag dragen, hopen we dat de cappuccino's hier beter smaken.
Gelukkig is dat het geval en laten we ons deze daarom goed smaken.
Later haal ik voor ons ook nog een smoothie Tropi-Colada, die ook een erg goede afdronk had.
De prijzen zijn hier overdag trouwens goedkoper dan 's avonds, apart.....
Bij de ook in NL bekende supermarkt SPAR halen we een Spaanse Red Bull en ook Sandra haar all-time favoriet; Lipton TÉ VERDE, oftewel Ice Tea Green, vinden we hier.
Vanaf Yumbo lopen we een kwartiertje naar beauty&relax saloon in SHOPPING CENTER ANEXO II om ons te laten masseren.
We kunnen echter pas om half 3 terecht voor onze voet- en relaxmassage, dus hebben we wat tijd te doden.
Sandra haalt een stokbroodje salami en we chillen even in de schaduw op het terrasje bij Cactus Eck.
De schaduw was nodig ook, want we zien op het infobord dat het met 29° C alweer erg warm is.
Bij Canary Lounge bestellen we een cappuccino plus een pul Tropical bier.
Sandra drinkt haar koffie graag met zoetstof, maar dat blijkt nog een moeilijke opgave te zijn als de kelner "sweetener" niet begrijpt.
Via Google Translate komen we erachter dat dit Edulcorante is in het Spaans.
Sandra neemt nog een cappuccino voor de nodige cafeïne-boost en we delen nog een flinke 4-kazenpizza.
Dit alles terwijl we vanaf het mooie terras uitkijken op de Atlantische Oceaan, the good life!
Het is tijd om ons te laten verwennen bij het massagesalon en we mogen gelijk languit naast elkaar op de stoelen plaatsnemen.
De voetmassage (Reflexology) van 20 minuten kost ons €10,- p.p..
Na de voetmassage mogen we naar binnen voor de 40-minuten durende Relax Massage (€20,- p.p.), erg nice!
Helemaal zen stappen we de taxi in en €2,50 (helemaal goedkoop dit keer) en een paar minuten later staan we voor het hotel.
We pakken onze nieuwe badlakens en gaan loungen op de luxe slaapbedden bij Mai Tai Lounge.
Als we het zonnebaden zat zijn, gaan we op de hotelkamer douchen, chillen en RTL4 kijken.
RTL4? Jazeker, die kunnen we hier gewoon ontvangen, net als NPO1.
We eten ons avondeten met een romantisch kaarsje op het terras.
Bij Ciao-Ciao, wat inmiddels ons vaste avondvertier betekend, drinken we een cappuccino en later nog een smoothie.
Sandra gaat voor de Piña colada en ik voor de Red Banana...mmmmmm!
Nog een klein stukje voorbij de taxistandplaats bij ANEXO II over de boulevard gelopen met de mooie lichtjes in de avond.
Op de terugweg pakken we een taxi de bekende weg terug naar het hotel.
Rond 1:00 gaan we slapen na een prima dagje vacaciones.

Gran Canaria dag 5 (woensdag 17 mei 2017)
Weer om half 9 op deze zonnige morgen en we nuttigen ons ontbijtje.
Erna gaan we op de kamer onze spullen pakken voor ons Las Palmas-tripje, die vandaag op de planning staat, yaaaay!
Om en nabij 10:30 huren we de auto bij Esparent direct voor Servatur Waikiki.
Gisteren werd ons gezegd dat we een Volkswagen Polo mee konden krijgen, maar het wordt een grijze Škoda Fabia met kenteken 4781 HYT.
Ook een navigatiesysteem zat bij de all-in prijs van €35,- extragratis inbegrepen en we checken de auto gelijk op butsen, krassen en schade.
Hier maken we dan gelijk ook foto's van voor de zekerheid en daarna rij ik een zijstraatje in om wat te oefenen en aan de koppeling te wennen.
Het was namelijk alweer een tijdje geleden dat ik auto heb gereden.
Als de GPS ingesteld is voor het vooraf opgezochte kustplaatsje Tufia (Carr a. Tufia) beginnen we onze trip.
Helaas worden we direct de verkeerde kant opgestuurd, want Las Palmas staat op de bewegwijzering de andere kant op en is toch echt wel een stukkie verder dan 5 minuten rijden.....
Nogmaals de GPS ingesteld en wederom worden we verkeerd gestuurd, het welbekende rondje van de zaak.
Tufia gelijk maar uit het hoofd gezet en de parking bij Las Palmas in de GPS ingetoetst en nu gaan we eindelijk wel de goeie kant op.
De snelweg GC-1 volgen we ongeveer een halfuurtje en na wat omwegen door de verschrikkelijk rot werkende GPS parkeren we de auto op de 8e verdieping van parking Aparcamientos Triana S. A. aan Av. Rafael Cabrera .
We zien tijdens het rijden dat de temperatuur vandaag "maar" 24° C is en het is redelijk bewolkt.
Rond het middaguur staan we dan in Las Palmas de Gran Canaria, de hoofdstand van het eiland.
Vlakbij de parkeergarage komen we direct in de lange winkelstraat Calle Triana uit.

Hier schiet Sandra gelijk de H&M in en erna de women'secret, waar ze slaagt voor wat vrouwspullen.
Iets verderop op het terrasje in het midden van Calle Trianat, bij Café Panadería (GRANIER), een lekker bakkie gedronken.
Sandra komt lachend teruglopen na het bestellen en meldt dat ze niet kan geloven dat het maar €1,25 per bakkie kost.
Op hetzelfde terras nog een Carribean Kiss-smoothie genomen en Sandra houdt haar cafeïne-niveau op peil met een volgend bakkie koffie.
Een stukje verder lopen we BATA binnen en past Sandra een paar schoenen, maar helaas zitten ze net te krap.
BATA kennen we trouwens nog van ons weekendje Praag; daar heb ik toendertijd voor kerst schoenen kado gekregen van Sandra.
De ZARA volgt hierna en Flying Tiger hebben ze hier ook, dus daar samen even doorheen gelopen.
Een stuk verder is de Catedral de Santa Ana, met het mooie Plaza de Santa Ana ervoor.
Dit is een plein met palmbomen en hondenstandbeelden dat grenst aan Casas Consistoriales de Las Palmas de G.C., het stadhuis.
Een entreekaartje voor de kathedraal zet je €1,50 terug en na de lift word je beloond met een prima uitzicht over de stad van bovenaf.
Je kan de hoge toren  via de trap nog verder beklimmen en dan is het uitzicht op Las Palmas helemaal fraai.
Na deze indrukken willen we (lees ik) nog bij het voetbalstadion van UD Las Palmas kijken aan Calle Fondos de Segura.
16:40 parkeer ik onze ride in de grote parkeergarage onder Commercial and Leisure Center 7 Palmas.
Gelukkig is het gratis parkeren hier en onthouden we dat we op rij K onder parking-1 staan.
Tegenover dit gigantische C.C. ligt het fraaie Estadio de Gran Canaria waar we naar toe lopen.
Het stadion lijkt helaas gesloten, dus lopen we rondom het stadion om wat foto's te maken.
Er staat een hek open richting stadion, dus lopen we hier brutaal doorheen en kijken even om de hoek en zien de fanshop van Las Palmas.
Ik kijk even rond in de fanshop en vraag aan de aardige kale meneer of er misschien een stadiontour beschikbaar is.
Hij begrijpt me niet helemaal en als ik wil weglopen heeft hij het over "key" en loopt achter me aan en doet het hek even open.
We mogen gewoon even rondkijken, hoe vet is dat!
Het stadion is erg mooi en best groot met plek voor 32.400 toeschouwers en de kleuren van de stoelen in de clubkleuren, blauw-geel.
Estadio de Gran Canaria...
Uiteraard maak ik hier de nodige foto's en filmpjes en bedank de aardige meneer nogmaals als we verder gaan.
Bij de hoofdingang staat een standbeeld en uiteraard kijken we daar ook even naar en maak ik een foto.
Ik wist niet dat dit David Jiménez Silva moest voorstellen, want het lijkt meer op een oud opaatje........
De speler van Manchester City is hier op het eiland Gran Canaria (Arguineguín) geboren en op het broekje staat ook nummer 21, grappig!
Sandra is moe van het lopen, dus ik loop alleen verder langs de velden van de UD Academy, waar jeugdspelertjes aan het trainen zijn.
Als ik genoeg voetbal heb ingeademd, lopen we terug naar Commercial and Leisure Center 7 Palmas en drinken een cappuccino bij Cafés de Carla.
Sandra loopt OYSHO binnen om even te kijken en nu ga ik lekker op een bankje in de mall zitten.
Bij Paco Martinez scoort ze ook nog een roze hoedje.
We pakken dan de auto en rijden 5 minuutjes verder naar de volgende mall La Ballena aan Carr. Gral. del Nte, omdat hier een KFC zou moeten zitten.
Sandra scoort in het winkelcentrumpje nog een jurkje bij BONDI.
Omdat we de KFC niet kunnen vinden, halen we bij de Burger King 2 Bacon menu's voor €5,-.
Later nog een Crispy Chicken en Bacon Fries erbij gehaald om de overige honger te stillen.
We rijden in de schemering richting het noorden waar Playa de las Canteras, 1 van de mooiste stranden van het eiland, zich hoort te bevinden.
Na weer meermaals verkeerd gereden te zijn door de navigatie rijden we de smalle heuvels op en parkeren de auto bij een uitzichtpunt voor een fotootje.
Helaas is het al erg donker én flink kouder geworden en is de zee best wel woest, dus besluiten we terug te rijden.
22:15 op de parkeerplekken bij ANEXO II de rental gedropt en bij grote vriend Enrique een cappuccino (Sandra) en een bananen, aardbeien en ananas-smoothie gedronken.
Omdat we de auto volgetankt weer in moeten leveren, rijden we een stuk door Maspalomas heen, want er is bijna geen tankstation te vinden.
Dan rijden we, helemaal kapot en gaar, de verkeerde kant op en nog een heel stuk door tot we een tankstation vinden.
Ik sta dan ook nog te kutten voor het tanken en sta aan de verkeerde kant......pfffff.
Als ik een stukje naar achteren rij, haalt de slang het uiteraard ook net niet, maar kan ik wel tanken tot "hij klikt".
Ik denk dus dat de tank vol zit, maar nee hoor, de pijl gaat niet helemaal naar F, dus pak ik het volgende tankstation nog maar om te checken.
Dit keer wel de goede kant gepakt en na een klein beetje tanken zit hij vol (hè hè).
Na het tanken missen we weer een afslag en rijden richting de vuurtoren van Maspalomas.
Ergens hier op een rotonde omgekeerd en gelukkig nu wel goed gereden..............
Bij het hotel parkeren we de huurauto aan de overkant waar blauwe strepen staan en vragen ons af of dit wel mag.
Voor de zekerheid toch maar aangebeld bij de receptie voor de parkeerplaats bij hotel en we kunnen de auto daar parkeren en ze doen de slagboom omhoog.
En voor ik kan reageren gaat de slagboom ook gelijk weer naar beneden..........@#$@#$%%#@##!!!!
Sandra stapt uit en belt nog een keer aan, terwijl ik met ronkende motor klaar sta om de slagboom te passeren, wat nu wel lukt.
Half 1 zijn we helemaal gesloopt terug op hotelkamer en gaan snel slapen.

Gran Canaria dag 6 (donderdag 18 mei 2017)
Dag 6 alweer van onze vakantie op Canary Islands, dus opstaan en ontbijten om de dag goed te beginnen.
Ik ga hierna gelijk even naar de supermarkt om een watertje halen voor Sandra en voor mezelf een Red Bull.
Bij de receptie betalen we de borg van €5,- voor de pingpongspullen.
Erg leuk om weer eens te tafeltennissen, maar de tafel loopt schuin af en er staat een aardig windje, dus het is erg lastig heen en weer slaan.
Als we de spullen terug hebben gebracht bij de receptie, gaan we naar het zwembad.
PEPIJN LANEN - SJEUMIG in het zonnetje uitgelezen, wat gezwommen en gerelaxed.
Later begonnen aan NAAMLOOS van dezelfde schrijver en tevens groepslid/rapper van De Jeugd van Tegenwoordig, erg vage/absurdistische boeken!
In de middag maar eens een Love on the Beach-cocktail (vodka, cranberry en sinaasappelsap) geprobeerd, die wel aardig smaakte.
Vandaag vooral lekker rustig aan gedaan tot etenstijd.
Na het eten gaan we rond 20:45 lopend naar ANEXO II voor een drinkie-drankie.
Dit keer gaan we niet gelijk naar Ciao-Ciao, maar drinken een cappuccino op het verhoogde terras van TIPSY HAMMOCK Bar met uitzicht op de boulevard.
Superrelaxed ook met een DJ die lekkere zomerse klanken laat klinken, hét vakantiegevoel!
Na het betalen van de bill, gaan we toch even naar Ciao-Ciao om daar te kijken.
Eigenlijk is er helemaal geen plek meer op het terras, maar Enrique/Woody maakt speciaal plek voor ons.
Perks voor de vaste gasten denken we dan of is dit omdat we zo aardig zijn?
Enfin, we zitten goed en Sandra neemt dan de bekende smoothie en zelf ga ik voor een Erdinger Hefe van 0,5 liter.
Sandra om middernacht Nederlandse tijd (23:00 dus op Gran Canaria) gefeliciteerd met haar 48e verjaardag en nogmaals in de Gran Canariaanse tijdzone..
Rond half 1 komen we bij het hotel aan met de taxi en boven nog even op het balkon gechilled.
Rond 1-en gaan we dan slapen, zzzzzzzzz.

Gran Canaria dag 7 (vrijdag 19 mei 2017)
8:45 opgestaan en, heel aso, onze plekken bij MAI TAI LOUNGE gereserveerd.
Door onze badlakens op de luxe ligbedden te plaatsen weten we zeker dat we er na het ontbijt kunnen gaan liggen.
Zo geschiedde dus en tijdens het zonnen een verjaardagskaart onder de handdoek van Sandra verstopt.
Pas na een tijdje komt ze erachter dat er een kaart onder haar ligt.
Als we gechilld, gezond, gelezen, gezwommen, gegeten en gedronken hebben gaan we 15:15 terug naar de kamer.
Tot onze verrassing zien we op het tafeltje een fles champagne (SEKT Brut CASTELL D'ORDAL) en 2 glazen staan, érg attent!
We brengen de champagne terug naar de receptie, aangezien Sandra geen alcohol drinkt en ik niet zo'n fan ben van champagne, maar melden wel dat we het gebaar erg waarderen.
17:00 pakken we de taxi naar Faro de Maspalomas en worden bij de taxistandplaats naast Plaza del Faro afgezet, waar we €5,60 mogen afrekenen.
Het is erg mooi in dit kleine parkje met uitzicht op de vuurtoren.
Je hebt hier fonteinen en een brug over een grote vijver, eromheen mooie stenen en mooi bijgehouden gras met palmbomen.
We planten onze billen op het terras van Café de Paris pal naast de vuurtoren en drinken hier een cappuccino.
Sandra trakteert op een Tarta de queso voor haar verjaardag.
Op het infobord met de tijd en temperatuur zien we dat het een gemoedelijke 33 graden is vandaag.
We maken wat foto's van de vuurtoren en van de zandsculpturen, waarna ik €1,- in het bakje deponeer voor de kunstenaar.
Erna lopen we een stukje over het strand en langs de strandtenten en komen bij winkelcentrum(pje) El Bulevar uit.
Hier is verder niks te beleven, dus lopen we terug over Paseo del Faro naar de taxi-standplaats en zien aan de overkant Boulevard El Faro.
Hier struinen we doorheen en komen bij Centro Comercial Varadero uit.
Het komt me hier wel erg bekend voor en weet me te herinneren dat ik hier in november 2006 met Sander ook heb gelopen.
Bij Cordillo SUPERMARKTS halen we wat te drinken om deze op een bankje op de boulevard op te drinken.
Sandra kijkt nog even bij FUND GRUBE Varadero en zelf blijf ik even buiten in de zon wachten.
Er is een ruïne aan de boulevard en als ik over het pad loop, schiet er ineens een grote hagedis weg.
Als Sandra terug is van winkelen vertel ik dat en zien we er nog 1.
Na enige twijfel in welk restaurant we willen gaan eten om Sandra haar verjaardag te vieren, toch besloten om bij El Churrasco te gaan eten en dat was absoluut geen verkeerde keuze!
Het is een tent met een hele luxueuze uitstraling en we krijgen vooraf broodjes (Pan con Mantequil).
Hier hebben we niet om gevraagd, maar mogen er achteraf wel voor betalen.
Wel bestellen we water (Aqua de Firgas sin Gas) en een biertje (Cervezas Jarra).
We gaan beide voor de ossenhaassteak (Solomillo de Novi) en krijgen er lekkere patat bij.
Sandra ziet bij een andere tafel een ander gerecht gebracht worden en we vragen aan de serveerster wat dat is.
Het blijkt een aardappelgerecht te zijn dat op een bordje geserveerd word en lijkt op een berg met chips (sticks) én blijkt errug lekker te zijn!
Sandra neemt Crème brûlée als toetje en zelf sla ik over, want ik zit bomvol van het lekkere eten.
Wel nemen we allebei nog een cappuccino na en reken ik erna af; voor €75,- (inclusief tip) erg lekker gegeten!
Met de taxi gaan we voor €6,- terug naar Ciao-Ciao voor een sluitdrankje bij onze vriend Enrique, maar hij is er vandaag helaas niet.
Dan maar bij TIPSY HAMMOCK BAR een smoothie gedronken op het terras beneden.
Erna pakken we de inmiddels bekende taxi voor €3,50 terug en staan we 23:00 weer voor het hotel.
Na wat tv-kijken enzo is het rond 1 uur dat we wegdommelen....

Gran Canaria dag 8 (zaterdag 20 mei 2017)
7 uur op, want vandaag moeten we alweer naar huis.....
Half 8 zitten we dus al aan het ontbijt en erna pakken we een douchen en de koffers in.
9 uur ben ik "all set" en heb ik zelfs nog extra ruimte in mijn koffer over voor Sandra's aankopen.
We hebben dan nog 2 uur tijd te doden, voordat we kunnen uitchecken bij Servatur Waikiki.
Het hotel was wel in orde, maar te massaal is en trekt teveel tokkies aan.
All-in is toch niet helemaal ons ding, aangezien we toch meer van het eigen plan trekken zijn.
Lees meer van de omgeving/lokale horeca zien en niet gebonden zijn aan het hotel.
Rond 10-en kijken we de kamer nog een laatste keer na en checken kamer 251 zonder noemenswaardigheden uit bij de receptie.
We krijgen de sleutels van de courtesy room om onze koffers te stallen, en vervolgens benutten we 2 ligbedden bij het zwembad.
Onder het genot van een bakkie thee/sap/water lezen we een boekje, Facebooken en WhatsAppen we wat om de tijd te doden.
Bij de plaatselijke supermercado nog even een Red Bull-tje gescoord voor de schappelijke prijs van 1 ekkie en 50 centermannen.
Back to the pool en daar nog enkele uren vertoeft tot klokslag half, waarna we de koffers pakken en de knaloranje bus van CANARYBUS ons op komt pikken.
Stipt 14:45 zitten we in de bus en na flink wat tussenstops bij hotels staan we rond 16:00 op de aeropuerto.
We gaan gelijk in de rij staan om de koffers in te checken, maar de balies gaan pas om 17:00 open, dus is het wachten, wachten, wachten.
Na de security check bij GRAN CANARIA DUTYFREE een literflesje Justerini & Brooks (J&B) gehaald voor pa en bij SOHOCOFFEECO. 2 big-big cappuccino's gescoord.
Tijdens het wachten een broodje hotdog op en de zelf meegebrachte Bounty minis en Pringles Tortilla Chips Nacho Cheese soldaat gemaakt.
Het wachten tot we in de lucht zitten duurt tot 19:45 en wel met een Boeing 737-800.
De terugvlucht zal ongeveer 4 uur duren en met taxiën erbij staan we 23:50 (00:50 NL-tijd) op Schiphol.
Pa staat al op ons te wachten en als we de koffers hebben opgehaald, rijden we op het gemakkie naar huis.
Eerst brengen we Sandra naar haar huis en, suf als ze is, wijst ze pa de verkeerde straat in.
Ik loop mee om haar koffer boven neer te zetten en dan brengt pa mij thuis.
We zien dat er allemaal politieauto's voor De Krom staan en besluiten even een kijkje te nemen bij Rich & Mike..
Als pa en ik erheen lopen staan er 5 à 6 politieagenten met wapenstok en politiehonden in formatie voor Gers.
We lopen door naar 't Oudste Huys en zien dat ze gesloten zijn, dus app ik Rich nog ff hoe of wat.
Gelukkig is er niks aan de hand, dus loop ik na een heerlijke vakantie naar huis en bedank pa voor het thuisbrengen met een flesje J&B.
Bedankt schatje voor een leuke vakantie!

Lissabon 2018 met Sandra (29 oktober t/m 4 november 2018)

Maandag 29 oktober 2018  (dia um/dag 1): Pa komt me 13:00 oppikken, want vandaag gaan Sandra en ik lekker naar Lissabon. We kijken er al...