zaterdag 5 augustus 2017

Duitse (DFL-) Supercup 2017 met Robert en Jean-Paul (zaterdag 5 augustus 2017)

Supercup Spieltag!
Voor de DFL Supercup mijn BVB 09-shirtje aangetrokken om Die Borussen vanavond 20:30 aan te moedigen tegen de Rekordmeister én kampioen van de laatste 5 jaar, Bayern München.
Het zal een prima pot voetbal gaan worden aangezien beide clubs garant staan voor aanvallend voetbal.
Peter Bosz is, na een prachtig jaar bij Ajax, waarin de Europa League-finale gehaald werd, dit seizoen de trainer van Borussia Dortmund en hoopt natuurlijk de Supercup van vorig seizoen te prolongeren.
De trainer van FC Hollywood, Carlo Ancelotti, is een iets behoudender ingestelde trainer.
Robert belt rond 13:45 bij me aan en we doen nog even een bakkie.
Ook laat ik nog wat filmpjes van "Die Gelbe Wand" zien om wat te hypen.
14:00 stuurt Ro zijn KIA richting Poortugaal om Jean-Paul op te pikken.
We zijn aan de vroege kant, dus JP is nog niet klaar en wachten dus even binnen.
Rond half 3 gaan we weer op pad voor de 2,5 uur durende rit naar Duitsland.
We rijden lekker door en bij Shell in Oirschot aan de A58 doen we een tussenstopje om even de beentjes te strekken.
De grens gaan we bij Venlo over en lekker goedkoop tanken in Duitsland is het volgende doel.
Van Ton, Robert zijn pa, horen we dat er in Straelen een Shell-tankstation zit, dus hier gooit Ro zijn tank vol en halen wat te knagen (wafel en chocomel), JAWOHL!
We vervolgen onze weg over de Bundesautobahn 40 richting Duisburg en moeten helaas omrijden via DU-Rheinhausen, omdat de A40 naar Duisburg/Essen gedeeltelijk is afgesloten.
Helaas is de omleiding niet al te best aangegeven en weet de navigatie het ook niet helemaal meer.
Bij Moersel rijden we de Moerser Straße de Rijn over naar Hochfeld en merken dat we middenin het Ruhrgebied zitten.
Ook komen we nog voorbij Club Denise......
Gelukkig kunnen we hierna snel de A40 weer op en is het immer gerade aus over deze snelweg.
Een hoop van de plaatsen, waar we langsrijden, komen ons bekend voor, aangezien er aardig wat voetbalclubs in deze regio zitten.
O.a. Essen (Rot-Weiss Essen), Gelsenkirchen (FC Schalke 04, de aartsrivaal van BVB) en Bochum (VfL Bochum).
Rond 18:00 komen we in Dortmund aan en vlakbij de afslag naar de Technische Universität Dortmund (Emil-Figge-Straße) krijgt Ro het nog aan de stok met Mercedes-opa die nog even zijn middelvinger naar ons opsteekt én Hansie Dortmund.
5 minuten later parkeren we de de auto bij einfahrt 21.
We lopen wat Dortmund-supporters achterna om de bus onder het viaduct naar het Westfalen-stadion (Signal Iduna Park) te pakken.
De rit begint voorspoedig, maar als we de bocht afslaan naar de Krückenweg, staat het muur- en muurvast.
Stapvoets schuiven we steeds 5 meter op en de supporters in de overvolle en snikhete bus zijn het op een gegeven moment helemaal zat en vragen netjes of de deuren open mogen, zodat we lopend naar het stadion kunnen.
De buschauffeur wil hier niks van weten en houdt de deuren gesloten, zelfs als we op een perfect stuk straat staan om ze te openen.
Bussen voor en achter ons hebben WEL de deuren geopend en we zien gigantische aantallen supporters langskomen.
Mooi hieraan is dat supporters van Borussia Dortmund en Bayern München gewoon door elkaar kunnen lopen zonder gezeik, zoals voetbal bedoeld is!
Toen we in 2014 (met Mike, Mike en Marco (triple M)), hier waren voor de wedstrijd Borussia Dortmund - VfL Wolfsburg (2-1) viel ons dit ook al op.
Na elke meter die de bus vooruit rijdt klinkt er vanuit de bus een cynisch "Hééééééj!!!".
Bijna een uur later, om 19:05, zijn we op onze bestemming aanbelandt en doet die Scheiße-buschauffeur de deuren eindelijk open.
Naast de worst- en bierkraam scoort JP gelijk een sjaaltje en zien het prachtige Westfalen-stadion opdoemen.
De laan uitlopend komen we uit bij een kraam, waar Ro gaat staan voor bier en voor mij eerst een sinas (hoofdpijn).
Om tijd te sparen, ga ik zelf alvast bij de worstenkraam staan en haal 3 Currywurst mit Brötchen.
De spelersbus van Bayern zien we dan toevallig voorbij rijden en die wordt uiteraard uitgefloten door de massa Dortmund-fans.
Na het eten en drinken maken we uiteraard wat foto's van het stadion en Ro en ik gaan nog even de BVB-FanWelt in.
We scoren wat Dortmund-merchandise; Ro een petje voor zijn neefje en zichzelf en ik ook een geel petje (BVB Stretchfit Logo Cap Cyber Yellow-Puma Black) voor €19,95.
Bij de hoofdingang is het al aardig druk en we sluiten rond 20:00 aan in de rij.
Gelukkig gaat het vrij vlot en worden we snel gefouilleerd en scannen de tickets om binnen het stadion te komen, wir sind in!
Ro haalt gelijk nog wat Bockwürste en JP wat bier/sinas.
We zitten op de Nordtribüne in Block 71, Reihe 11 en Sitz 29, 30 en 31.
Preis per ticket was €48,10 (plus €1,50 aan ticket.direct), terwijl je alsnog de tix zelf moet uitprinten, hufters.
De Südtribüne, waar Die Gelbe Wand staat met 24.454 die-hard Borussen, staat recht tegenover ons en is al aardig gevuld.
Het stadion is uiteraard voor deze topper helemaal uitverkocht, dus er zijn zo 81.360 man aanwezig.
We zien de spelers nog net hun warming-up doen en net voor de wedstrijd roept stadionomroeper Norbert Dickel de voornamen van de spelers en de Nederlandse trainer om.
De achternamen worden keihard teruggeroepen door het publiek, kippenvelmomentje hoor!

Line-ups

Dortmund: Bürki - Piszczek, Bartra, Sokratis, Zagadou (Passlack 77') - Sahin, Castro, Dahoud (Rode 46') - Dembele, Pulisic (Philipp 90'), Aubameyang

Coach: Peter Bosz

Bayern: Ulreich - Rafinha, Hummels, Martinez (Süle 60'), Kimmich - Vidal, Rudy, Tolisso (Sanches 84') - Müller (Coman 67'), Ribery – Lewandowski

Coach: Carlo Ancelotti

Er is nog een leuke pre-show met logo's van de cup en de 2 clubs op het veld en dan begint das Fußballspiel.
Al in de 12e minuut maakt Christian Pulisic de 1-0 na een gigantische blunder van Javier Martínez.
Pulisic frutselt de bal van hem af en kan doorlopen naar keeper Sven Ulreich en de bal langs hem tikken.
Het stadion ontploft en het is één groot feest, wat een geluid!!!!
Helaas duurt de vreugde niet erg lang, want in de 18e minuut geeft Sebastian Rudy een prima hoge steekpass over de uitstappende verdediging van Dortmund.
Joshua Kimmich kan de achterlijn halen en voorgeven op de inkomende killer Robert Lewandowski, die keeper Roman Bürki het nakijken geeft.
De goed fluitende Felix Zwayer laat de videoref, Tobias Stieler, de beelden nakijken op buitenspel, maar het is volgens de VAR (Video Assistant Referee) geen buitenspel, 1-1 dus.
We zijn amper een kwartier begonnen en er is nu al van alles gebeurd, wat een pot!
Na het thuis terugkijken van de actie, lijkt het toch erg veel weg te hebben van buitenspel.
Bayern heeft hierna het betere van het spel en Dortmund is na 45 minuten en blessuretijd wel toe aan rust en the boys ook, want die halen nog even wat bier.
De eerste helft is echt voorbij gevlogen en na een kwartiertje begint die Zweite Halbzeit.
BVB is deze helft gelukkig veel sterker en krijgt genoeg kansen, maar de bal wil er niet in.
Na een levensgevaarlijke kans van Bayern München (Lewandowski), countert BVB snel met de ingevallen Sebastian Rode (Mahmoud Dahoud), die de bal naar Ousmane Dembélé passt.
Dembélé steekt de bal schitterend langs de verdediging op Pierre-Emerick Aubameyang die 1-op-1 met Ulreich erg koel blijft en de bal schitterend met buitenkantje rechts over de keeper in de linkerbovenhoek stift, wat een weergaloze goal!
Het stadion gaat voor de 2e keer helemaal los......
Tot een paar minuten voor het einde denk je dat Dortmund de wedstrijd in de knip heeft, maar het blijven Duitsers he.
In de 88e minuut krijgt Bayern München makkelijk een vrije trap mee op een gevaarlijke plek.
Felix Passlack geeft een harde, maar faire, schouderduw aan Kimmich in een duel om de bal, maar de scheids beoordeelt dit dus anders.
Net buiten de 16 meter is sowieso een domme plek om een overtreding te maken en het was gewoon een nette schouderduw.
Zoals Peter Bosz na afloop terecht zei: "Je geeft de scheidsrechter de kans om te fluiten".
Net buiten het strafschopgebied legt Rudy de bal panklaar voor op de instormende Niklas Süle, die was ingevallen voor Martinez.
Hij "schoudert" de bal tegen de onderkant van de lat en de bal stuitert via de zijkant van het been van Bürki van het doel af en er volgt een gigantische scrimmage.
Gonzalo Castro probeert de bal weg te koppen voor de altijd irritante Arturo Vidal, maar de bal komt via de rug van Vidal precies tussen Marc Bartra en Mats Hummels in het doelgebied.
Hummels toucheert de bal nog en Bartra speelt de bal naar de zijkant waar Kimmich staat.
Bartra gooit zich gelijk weer voor het "schot", maar hierdoor komt de bal via de knie van Lukasz Piszczek uiteindelijk tegen de hand van Bürki en rolt zo het doel in.......pffffff!
Er wordt geappelleerd voor hands/schouder van Süle en/of een overtreding van Hummels en de scheids raadpleegt wederom de videoref bij een goal van die Bayern.
Het doelpunt wordt wederom goedgekeurd, dus is de stand nu 2-2 en kunnen we ons opmaken voor de verlenging.
Na het laatste fluitsignaal ga ik snel naar de wc en hoor ineens keiharde herrie.
Blijkt dus dat er nieuwe regels zijn dit seizoen en bij een gelijkspel direct penalties genomen moeten worden, godverdegodver!
Ik mis dus de eerste 3 pingels van Lewa, Dembélé en de fantastisch spelende Frank Ribéry.
Deze gaan allemaal raak (1-2 dus voor Bayern) en ik ren snel de trappen op naar mijn plekkie om de rest te kunnen volgen.
Maximilian Philipp schiet raak (2-2) én Bürki pakt de pingel van Kimmich met een mooie redding, woohoo!!!!
Dan is het de beurt aan Auba en die schiet binnen (3-2).
Helaas schiet Rudy de bal ook tegen de touwen en staat het weer gelijk, 3-3, wat een spanning!
Next up is Rode, die zijn pingel gekeerd ziet worden door Ulreich.
Vervolgens mag Vidal het van 11 meter proberen, en die knalt de bal binnen (3-4), dit gaat de verkeerde kant op.
Gelukkig maakt Castro er 4-4 van en blijft het spannend.
Süle schiet zijn penalty binnen en dan mag oud-Barcelonaspeler Bartra de beslissende laatste penalty nemen om verder te gaan in de strafschoppenserie.
Ook Bartra zijn pingel wordt gestopt door Ulreich, waardoor Bayern München de serie met 4-5 wint én daarmee dus ook de Supercup.
Hierbij een korte samenvatting van de superleuke wedstrijd op FOX (https://www.foxsports.nl/voetbal/wedstrijd/915118/borussia_dortmund-fc_bayern_m%C3%BCnchen_5_augustus_2017/).
Ulreich is de held van de dag en wordt bestormd door zijn teamgenoten, die erna even feest komen vieren voor het uitvak.
Opvallend is trouwens dat aanvoerder Thomas Müller geen penalty nam.
De spelers van Dortmund bedanken het publiek en vooral Die Gelbe Wand en druipen af.
Onderwijl wordt er een podium het veld opgereden voor de huldiging van die Bayern.
Veel Dortmund-supporters verlaten dan het stadion al, maar wij niet.
Wij blijven zitten om de Supercup uitgereikt te zien worden aan Bayern München.
Aanvoerder Müller krijgt dan de Supercup uitgereikt, die de de lucht ingaat......tegelijkertijd schieten er goud en zilveren confetti dezelfde lucht in.
De journalisten maken wat foto's van de winnaars en Bayern gaat richting uitvak waar het publiek opgezweept wordt met de Supercup.
Jammer dat de roden met de cup aan de haal gaan, maar we hebben een fantastisch mooi potje voetbal gezien.
Daarnaast is het bijzonder/jammer dat (basis)spelers als Mario Götze, Marcel Schmelzer, Shinji Kagawa, Marco Reus, Emre Mor, Raphael Guerreiro, Julian Weigl, André Schürrle en Erik Durm aan de zijde van Dortmund niet meespeelden, wat natuurlijk een flinke aderlating is.
Ook Bayern speelde zeker niet in de sterktste opstelling, want ze misten bijvoorbeeld spelers als Arjen Robben, James Rodriguez, Manuel Neuer, David Alaba, Jérôme Boateng, Juan Bernat en Thiago, ook niet de minste namen.
Als de Bayern-spelers ook de kleedkamer gaan opzoeken is dat voor ons het sein om het stadion uit te gaan.
JP haalt nog wat halve liters BRINKHOFF's na de wedstrijd en terwijl we deze opdrinken, gaat Ro nog even kijken bij die BVB-FanWelt.
Ro haalt na het fanshoppie nog een heerlijke Bratwurst im Brötchen voor ons, want we zien overal waar we kijken auto's vaststaan......rustig an!
Deze Bratwurst to go kunnen we mooi opeten tijdens het teruglopen naar de auto.
Via een park en wat hulp van Google Maps komen we uiteindelijk een halfuurtje later bij Technische Universität Dortmund uit en rond middernacht zitten we in de auto.
We kunnen gelukkig aardig doorrijden tot aan de snelweg (A40) net buiten Dortmund, waar het dan redelijk vast staat.
Dus besluiten we bij Aral Tankstelle een stopje te maken en haal ik halve liters Krombacher Pils voor JP en mij, en chips en Red Bull voor de Bob.
Helaas is de A40 naar Duisburg terug weer Knoten en moeten we weer een heel stuk omrijden.
We rijden ook nog eens een stuk verkeerd, want Google Maps heeft ook slaap geloof ik.
De combinatie van Google Maps/Ro brengt ons via de A59 richting Dinslaken en de A42 weer naar de A58 en deze brengt ons uiteindelijk terug naar de A40 die ons Venlo naar leidt.
Eenmaal in Nederland halen we nog wat te drinken en knagen bij BP Venlo (wafel plus melkie) en vervolgen snel onze weg, want we zijn wel redelijk op allemaal.
Rond kwart voor 4 rijden we Poortugaal in en zetten we JP thuis af.
We nemen afscheid na een indrukwekkende voetbaldagje en rijden terug naar Spijk en ja hooooooooooor.............uiteraard staat die klote-Spijkenisserbrug om 4 uur 's nachts nog open ook, ons geluk, pffffff!
Uiteindelijk zet Robert me kwart over 4 pas thuis af en bedank ik hem voor het rijden en de gezelligheid.
Thuis maak ik nog even €22,- aan de Romeister over voor het tanken en zodra ik mijn kussen raak ben ik weg.

Bedankt gasten voor een superdaggie!

Hieronder nog de officiële verslagen van de websites van Borussia Dortmund en Bayern München:
Borussia Dortmund (http://www.bvb.de/eng/News/Overview/BVB-suffer-5-4-shootout-defeat-to-Bayern:
SUPER CUP
BVB suffer 5-4 shootout defeat to Bayern
Borussia Dortmund were denied a seventh German Super Cup title following a penalty shootout defeat by Bayern Munich. Having twice led through Pulisic and Aubameyang, the match finished 2-2 and the DFB Cup winners were beaten 5-4 on penalties by the Bundesliga champions.

Boris Rupert reporting from Signal Iduna Park

The 81,360 spectators at a sold-out Signal Iduna Park saw BVB make a bright start, which was capped off by Pulisic firing them into a 12th-minute lead. Their hold on proceedings subsequently dwindled, however, and Bayern could have had more than Lewandowski's 18th-minute leveller to show from the period that followed. The Black & Yellows, though, showed great desire as they fought their way back into the match, taking a 2-1 lead courtesy of Aubameyang in the 71st minute, but a curious equaliser by Kimmich two minutes from time took the game to penalties. Bürki gave BVB the advantage by denying Kimmich, but misses from Rode and Bartra ultimately handed Bayern the victory.

The scenario:
DFB Cup winners Borussia Dortmund were facing Bundesliga champions Bayern Munich in the Super Cup for the seventh time. In fact, it was the fifth time since 2012 the two giants had met in German football's curtain-raiser. The Black & Yellows had claimed victory in four of their previous six meetings (1989, 2008, 2013, 2014). Both teams had won the trophy six times in total.

Personnel matters:
There was a lengthy injury list on both sides. BVB were without Götze (back injury and fatigue after returning from a five-month spell on the sidelines), Reus (partial cruciate ligament tear), Schmelzer (partial tear of the lateral collateral ligament), Guerreiro (broken foot), Weigl (fitness following fractured ankle), Schürrle, Durm (both muscular problems) and Mor (ill). Meanwhile, Neuer, Robben, James, Alaba, Boateng, Bernat and Thiago were missing for Bayern, meaning both coaches were without six first-choice players.

Tactics:
BVB adopted a 4-3-3 formation with defensive midfielder Sahin flanked by Dahoud (right) and Castro (left) on either side, while wingers Dembélé (right) and Pulisic (left) formed a three-pronged attack alongside centre-forward Aubameyang. For the most part, they adopted the same formation without possession. The men from Munich defended in a 4-4-2 formation that featured Müller and Lewandowski up top and left little room between the two banks of four. Going forward they switched to a 4-3-2-1 system in which Müller adopted a central role behind the frontman and Kimmich looked to get forward on the overlap.

The match & analysis:
Sahin, who was making his 250th competitive appearance in Black & Yellow, had an effort deflected away for a corner. Although Bayern had the first good chance of the evening – Lewandowski firing wide from a centre-right position 13 metres out in the 11th minute – it was Borussia who were in the ascendancy in the opening quarter of an hour, with Pulisic opening the scoring on 12 minutes after dispossessing Martinez and shooting low past Ulreich in a one-on-one.

Bayern looked to play the ball into the final third at speed, especially down the right flank, where they looked to beat the offside trap. When Lewandowski levelled from close range in the 18th minute, referee Zwayer had to check with video referee Stieler that Kimmich had not been offside when he received Rudy's long diagonal ball in the build-up to the equaliser.

Borussia struggled in the period that ensued, losing their hold on the game and looking exposed at the back – particularly down the left. Müller was denied by Bürki from five metres (31) and then hit the woodwork with a header four minutes later, before Tolisso also came close with a headed effort (39). BVB only created one more good chance before the break, but a golden opportunity it was: Dahoud missed the chance to shoot in the 24th minute following a solo run and was then blocked, but the ball remained in the danger zone and Castro flicked Dembélé's cross goalbound, only for Ulreich to make the save.

BVB resurgence in final half an hour
Having brought on Rode for Dahoud, the Black & Yellows looked more stable at the back at the start of the second period and caused the champions problems in the final half an hour, with Castro inches away from getting on the end of a Dembélé cross (63). BVB then intercepted a Bayern counter and drove forward at pace before finding Dembélé, who threaded the ball through to Aubameyang. Last season's top scorer timed his run perfectly and latched onto the ball, lobbing Ulreich in spectacular fashion to make it 2-1 (71).

With two and a half minutes to go, referee Zwayer awarded Bayern a free-kick following a clash between Passlack and Kimmich down the flank. In the goalmouth scramble that ensued, Süle's header hit the bar and the ball fell to Kimmich, whose shot rebounded off Piszczek and into the back of the net to make it 2-2 (88).

Prospects:

The players who did not feature in the Super Cup will get a run out in a friendly at Rot-Weiß Erfurt on Sunday (kick-off at 17:00 CET). The next competitive match comes a week today, when the Black & Yellows travel to FC Rielasingen-Arlen in the DFB Cup First Round.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bayern München (https://fcbayern.com/en/news/matchreports/2017/08/match-report-supercup-2017-borussia-dortmund---fc-bayern-050817#):
BORUSSIA DORTMUND 2 BAYERN 2 (FCB WIN 5-4 ON PENS)
Ulreich the hero in Supercup success
Never-say-die Bayern claimed the German Supercup for a record sixth time on Saturday evening, stand-in keeper Sven Ulreich saving two spot-kicks in a 5-4 penalty shootout victory away to DFB Cup holders Borussia Dortmund, after a last-gasp Joshua Kimmich strike had salvaged a 2-2 draw in the 2017/18 edition of the traditional curtain-raiser to the new Bundesliga season

In a fast-paced and at times feisty encounter, Christian Pulisic and Robert Lewandowski traded goals in the first 20 minutes and although the men in red had the better of the chances through to half-time it remained deadlocked at the break.

The contest became cagey for a while after the restart but Dortmund enjoyed a brief spell in the ascendancy from the hour mark onwards and Pierre-Emerick Aubameyang restored BVB’s advantage in the 71st minute. The Reds piled forward in search of the equaliser and it was Kimmich who forced the ball home after a goalmouth scramble with two minutes to go. Ulreich then saved twice in the shootout to ensure his side went away with the first trophy of the new campaign.

Bayern’s next match is the DFB Cup first round tie away to Chemnitz a week from today, before the official Bundesliga restart fixture at home to Leverkusen on Friday 18 August.

Carlo rings the changes

Among a raft of firsts on the evening, there were competitive FCB starting debuts for new boys Corentin Tolisso and Sebastian Rudy, and for the Bundesliga’s Video Assistant Referee system, a replay analysis tool aimed at remedying clearly incorrect refereeing decisions.

With injuries ruling out a number of regulars including Arjen Robben, David Alaba and Thiago, boss Carlo Ancelotti fielded a relatively unfamiliar line-up for the showdown with the black and yellows.

Sven Ulreich continued to deputise for the injured Manuel Neuer in goal, with Kimmich at what could become a regular right-back berth following Philipp Lahm’s retirement, Rafinha switching to left-back, and Javi Martínez and ex-BVB man Mats Hummels at centre-half. Tolisso and Rudy took up station in midfield with Arturo Vidal in behind the seasoned front three of Thomas Müller, Lewandowski and Franck Ribery.

New Borussia boss Peter Bosz sent out a strong team spearheaded by top striker Aubameyang and US starlet Pulisic, although former Munich schemer Mario Götze is not yet fit enough for the squad following a five-month lay-off.

Lewy levels as FCB shade first half

After referee Felix Zwayer whistled the contest underway the sides each fashioned half chances in a lively opening spell, before calamity struck in the 12th minute when Martínez as last man lost possession to Pulisic 25 yards from goal, the BVB striker advancing into the box and slotting home the opener.

The Reds sought an immediate reply and home keeper Roman Bürki saved well from Ribery, but Lewandowski went one better and levelled on 18 minutes with a tap-in from a Kimmich cross after Rudy cleverly played in the young Germany international behind the BVB defence. The goal became the first to be signed off by the Video Assistant, who duly confirmed there had been no offside.

The game swung from end to end now with Gonzalo Castro shooting straight at Ulreich from close range and Bürki reacting well to deny Müller, who then saw a flicked header from another Kimmich cross hit the outside of the post on 35 minutes. Munich dominated from then through to half-time but Bürki made two good saves and the offside flag put a halt to a couple of promising moves as the sides turned round with the score 1-1.

Sven the shootout hero

The teams conceded not an inch to each other in the first 15 minutes of the second period, before Ancelotti was forced into a change on the hour when Niklas Süle too made his debut in a red shirt in place of the limping Martinez. The home team were temporarily galvanised now with Nuri Sahin going close and Castro coming up inches short of a driven Ousmane Dembelé cross, but the action switched to the other end where Tolisso was unable to get power onto a free header.

Kingsley Coman took over from Müller midway through the second half and Lewandowski broke clear of the Borussia defence, but the move broke down and the home team went straight on the attack, Dembélé releasing Aubameyang to shoot past Ulreich and restore the lead with 19 minutes left.

But the men from Munich never gave up and Kimmich forced the 88th minute equaliser over the line after an almighty scramble in front of Bürki following a Coman free-kick, the decision again being referred to the Video Assistant before being confirmed.

The game went straight to a shootout, and although Kimmich almost went from hero to villain by missing his penalty, Ulreich saved brilliantly from Sebastian Rode and Marc Bartra to earn his side the trophy.

Chris Hamley reporting from Signal Iduna Park for fcbayern.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Lissabon 2018 met Sandra (29 oktober t/m 4 november 2018)

Maandag 29 oktober 2018  (dia um/dag 1): Pa komt me 13:00 oppikken, want vandaag gaan Sandra en ik lekker naar Lissabon. We kijken er al...